Hírek

A recept állandó – ahogyan az innováció is

Jelentős, 730 millió forintos beruházással érkezett meg a jövő mesterséges intelligenciával segített, robotizált logisztikai megoldása Dunaharasztiba, a Coca-Cola HBC központi raktárába. A feladat: a túraszedés hatékonyságának növelése, így a vásárlók kiszolgálásának felgyorsítása.

A fejlesztést bemutató sajtólátogatáson elmondták, hogy hangsúlyozottan nem az emberi munkaerő felváltásáról, hanem kiegészítéséről van szó.

A technológia a vállalat 20 legnépszerűbb termékét a raktárban elfoglalt helyük alapján hiba nélkül kezeli. A három robotkar óránként 6 raklap összeállítására képes, több mint kétszer olyan gyorsan dolgoznak, mint az emberi munkaerő. A robotok fáradhatatlanságuknak köszönhetően akár 4 rakodómunkás feladataival egyenértékű munkát képesek elvégezni ugyanannyi idő alatt.

A jelenleg már működő, „robot picking” névre keresztelt fejlesztés segítségével a túraszedési folyamat egy része mostantól egy munkavállalóktól teljesen elzárt, 1000 négyzetméteres területen valósul meg, ahol a gyártósorról érkező termékek összekészítését, raklapokra helyezését és fóliázását három önműködő robotkar, targoncák és a termékek mozgatásáért felelős kisebb járművek, úgynevezett „sharkok” végzik önállóan működve.

Míg a technológia hétköznap túraszedési feladatokban segédkezik, addig hétvégente a vállalat legnagyobb vevőpartnerei számára készít össze vegyes raklapokat egy előre meghatározott sorkép alapján. A robotok a dunaharaszti raktárban évente megforduló több mint 700 millió liter késztermék speciális válogatási és csomagolási feladatainak 15 százalékát vállalják át a tervek szerint.

A frissen bemutatott „robot picking” technológia bevezetése nem az egyetlen, digitalizáció alapú hatékonyságnövelő fejlesztés a vállalat életében. Már 2020 óta alkalmazzák az okosszemüveggel támogatott túraszedést, amelynek segítségével a Coca-Cola HBC Magyarország raktári munkatársai hangutasítások alapján végzik a vevőpartneri rendelések kiszállításra történő összekészítését. A mesterséges intelligenciát használó technológia javítja a termékek kigyűjtésének minőségét és mérhetővé teszi a munkavégzés hatékonyságát, az adatok elemzésével pedig további rendszerszintű fejlesztések hajthatók végre. A 21 millió forint értékű beruházás révén egy időben 24 fő képes biztonságosan munkát végezni a túraszedés területén. A dunaharaszti központi raktárban jelenleg 38 okosszemüveggel dolgoznak, a fejlesztésnek köszönhetően 99,9 százalékos pontossággal történik a túraszedés, és 10 százalékkal nőtt a rendelés összekészítések hatékonysága. 

Békefi László, a Coca-Cola HBC Magyarország ügyvezető igazgatója hangsúlyozta: annak ellenére, hogy a Coca-Cola receptje 1886 óta állandó, a vállalat sikerének titka a folyamatos változásban, az innovációban, a megújulásban rejlik. Dunaharasztiban ezt a globális innovációt a magyar képességekkel, a magyarországi adottságokkal párosítva azon dolgozunk, hogy a gyárat a közép-kelet európai régió legnagyobb gyártóbázisává fejlesszük, tette hozzá. Ennek érdekében folyatódnak a kapacitásbővítő és az energiahatékonyságot javító beruházások is.

A robot picking rendszert Horváth Tibor, a cég dunaharaszti és zalaszentgróti gyártóegységeinek üzemeltetési folyamataiért felelős szakember mutatta be. Kiemelte: a 29 országot felölelő Coca-Cola HBC vállalatcsoportból hazánkban vezették be először ezt a technológiát. A büszkeség mellett a felelősség is nagy, hiszen a magyar megvalósítás, az itt szerzett tapasztalatok mintát szolgáltatnak majd a további bevezetésekhez, telepítésekhez. Horváth Tibor hangsúlyozta, hogy a bevezetett robottechnológia nem felváltja, hanem tökéletesen kiegészíti az emberi erőforrás Magyarország legnagyobb élelmiszeripari raktárában.

 

Forrás: itbusiness.hu

Közösség