Hírek

Tesla vagy BMW? Egyre kiélezettebb a két vállalat versenyfutása

A német kormány július 2-án támogatási rendszert vezetett be az elektromos autózás elterjedésének elősegítésére. A környezetvédelmi bónusznak nevezett összeg 4000 €, amelyet a villanyautók vásárlói visszamenőleg még a május 18-i vásárlásokra is érvényesíthetnek. (Az ilyesfajta, visszamenőleges hatályú törvénykezést hazánkban is szívesen látnánk, és ezt valószínűsíthetően az Alkotmánybíróság sem kaszálná el).

A hibrid autók megvásárlását is ösztönözni kívánják, ebben az esetben 3000 € a bónusz összege. A támogatás egyik felét a kormány, másik felét az autógyártó állja. A kedvezményezettek köre átfogó: úgy a magánszemélyek, mint a vállalkozások, de alapítványok, egyesületek is kérhetik a támogatás megítélését. A támogatás 60.000 € listaárig él (mint a későbbiekben látjuk, nem véletlenül húzták meg itt a határvonalat).

A szövetségi kormány 1,2 milliárd €-t irányzott elő a célra. Számításaik szerint 2019-ig mintegy 400.000 elektromos autó megvásárlását tudják ilyen módon ösztönözni.

A gazdasági miniszter és egyben alkancellár Sigmar Gabriel szerint az autógyártás jövője az elektromobilitás és a digitális technológia pilléreire épül.

A BMW nem sokkal a kormány bejelentése után közzétette, hogy az átdolgozott I3 modelljükre, amelyet 2013-ban vezettek be, a rendelésállomány a korábbiakhoz képest a többszörösére növekedett: 5000 darab I3 gyártására van e pillanatban igény, ebből minden ötödikre Németországban. Az értékesített gépkocsik számára a megnövelt hatótávolságon túl minden bizonnyal a támogatás is jótékonyan hatott. Igaz, a 2015-ben gyártott összesen 29.513 autó (I3 és I8 modellek) csak mintegy 1,5 %-os részesedést jelent az elektromos autók piacán, ahol a múlt évben 1 millió járművet értékesítettek. Természetesen figyelembe kell venni, hogy ebben a szegmensben eurómilliárdokat kell befektetni a technológia fejlesztésébe, a megtérülés viszont jelenleg csekély. Az I3 karosszériája például – az autó tömegének jelentős csökkentése érdekében – karbonszálas, ami rendkívül drága; nem véletlen, hogy eddig leginkább a Forma-1 világában alkalmazták.

A német kormány célja – amely jelen pillanatban utópisztikusnak tűnik –, hogy 2020-ig 1.000.000 elektromos autó jelenjen meg a közlekedésben. Csak viszonyításul: 2015-ben mindössze 25.000 elektromos autót helyeztek forgalomba Németországban.

Norvégiában a legnagyobb számban eladott autótípus mára villamos meghajtású. Itt azon is gondolkodnak, hogy 2025-től betiltják a belső égésű motorral felszerelt autók forgalmazását.

Jelenleg a legnagyobb jelentőségű és leginkább ismert, nagy szériában gyártott elektromos autó a Tesla. Elon Musk, a zseniális milliárdos a Tesla Roadster megalkotásával írta be nevét az ipar aranykönyvébe. Az első, szériában készülő, zéró emissziós jármű 2008 márciusától volt megvásárolható. A már teljesen saját fejlesztésű és gyártású Tesla az S Model volt. A tetszetős limuzin 2012 júniusában jelent az utakon, legalább 420 kilométeres hatótávolságával messze maga mögött hagyva e téren bármely versenytársát. Németországban 75.000 €-t kell kifizetni egy Tesla S Model-ért.

A következő Tesla-t – az X Model-t – 2015 őszén mutatta be a vállalat. A hétszemélyes SUV alapváltozata 80.000 USD-be kerül, legdrágább kivitele 142.000 USD. Az autó egyik különlegessége és megkülönböztető jegye, hogy a hátsó ajtók felfelé nyílnak.

A Tesla a vékonyabb pénztárcájú amerikaiakról sem szándékozik megfeledkezni. A Tesla 3 Model-t idén március végén mutatták be Los Angelesben a közönségnek. A 345 km-es hatótávolságú elektromos autó ára 35.000 USD. Az amerikai viszonylatokban már sokkal inkább elérhető árú kocsira több százezer előrendelés adtak le ez idáig.

Az igazi tömegtermelés érdekében – és hogy az elektromos autók ára még versenyképesebb lehessen – a Tesla egy óriási gyárat épít 5 milliárd dollárért, egy Gigafactory-t akkumulátorok gyártására, a Panasonic-cal közösen.

Elektromos autót érdemes gyártani és Elon Musk-kal is érdemes befektetni. Igazolja mindezt, hogy a Tesla-részvény árfolyama 2012 végén 20 dollár volt, most, 2016 közepén pedig már 200 dollárt ér (de járt már idén 240 dolláron is).

Forrás: valasz.hu

 

Közösség