Hírek

Szupergyors elektromos versenyautó magyar diákoktól

A BME Formula Racing Team bemutatta a 2014-es szezon versenyautóját.

Kétéves projekt lezárását jelentette a BME FRT csapat úgynevezett Rollout programja, amelyen a zsúfolásig megtelt aulában mutatták be az új autót, Michaelát, azaz az FREC-004 kódjelű modellt. A 2007-ben alakult csapat hatodik generációja valósította meg a tervet, amely a kilencedik versenyautó és a januári Design Freeze rendezvényen felvázolt elképzelések megvalósítása.

A most leleplezett FREC-004 összességében már a csapat kilencedik versenyautója, egyben a negyedik elektromos hajtású. Ez a modell nagyon nagy részben az előző, FREC-003-as autó alapjaira épült, annak egy evolúciós továbbfejlesztése. Michaela (a csapattagok erre a névre keresztelték a járgányt) lelke megmaradt, csak a külcsín és a belső tulajdonságok változtak – előnyükre! A FREC-003 Magyarország első karbon kompozit monocoque vázas versenyautójaként született meg a tavalyi évben, és az FREC-004-ben még több alkatrész készült ebből az anyagból, beleértve a felniket is, ami önmagában jelentős súlycsökkenést eredményezett, hiszen ugye rögtön van belőlük négy az autón!

A legnagyobb újdonságot viszont kétségkívül az új aerodinamikai elemek jelentik. Michaela ugyanis szárnyakat kapott! A tavalyi Formula Student Hungary versenyen a BME FRT csapata volt az egyetlen a műszaki tervezés erős nemzetközi döntőjében, amely nem használt szárnyakat versenyautóján, mégis megnyerte azt. Noha már a FREC-003-as modellre is készült első- és hátsó légterelő elem, ám akkor ez még egy amolyan első, kísérleti jellegű próbálkozás volt csak a csapat részéről, amit akkor még nem érte meg bevetni éles versenyhelyzetben. Idén viszont nagyon nagy hangsúlyt kapott ez a részterület, amelyre külön csoport is alakult. A végeredmény pedig magáért beszél: nagyon mutatós első- és hátsó szárnyat terveztek és építettek az autóra, ami még inkább versenyautós kinézetet kölcsönöz Michaelának. Jól állnak neki a fekete matricák is, és a fehér-fekete-piros színvilág is telitalálat, illetve a magyar zászló megjelenítése a dizájnban is jó ötlet, elvégre ez az autó egy Hungarikum: a magyar szürkeállomány és kreativitás jó hírét hirdeti szerte a világon!

Az autó páratlanul sokrétű munka gyümölcse: négy részlegvezető, 13 csoportvezető és 95 aktív csapattag 31 ezer munkaórájába került. Számos diplomamunka és TDK dolgozat is készült a tervezés és megvalósítás tapasztalataiból. A tesztek vannak még hátra, hogy a nyári versenyeken Michaela felülmúlja a csapat tavalyi, igen előkelő eredményeit is. A BME FRT csapatot összesen 58 cég támogatta anyaggal, eszközökkel, gyártási és oktatási segítséggel. Sok ipari partnerrel hosszú évek óta dolgozik együtt a gárda, közülük a bemutatón három gyémántfokozatú támogató képviselője mondta el gondolatait az együttműködésről.

„Jótékony, ha a magyar ipar és a felsőoktatás közeledik egymáshoz, és ha az ipar képviselői naprakész információkkal rendelkeznek arról, hol igényel támogatást a felsőoktatás” – hangsúlyozta Reinitz Zoltán, az egyik legrégibb szponzor, az AVL ügyvezető igazgatója. „Mindenkinek előnyös, ha a hallgatók minél többet tudnak az iparban érdekelt vállalatokról. Ebből hosszú távon profitálhatnak, illetve mi is nagyon jól járunk, ha egyetemi tanulmányaik után mérnöki pályafutásukat nálunk kezdik meg, hiszen addigra kölcsönösen megismerjük egymást, így azonnal bevethető, kiváló munkaerőt kapunk. Ráadásul fiatalos lendületet és újszerű ötleteket hoznak a cégünkbe. Örömmel tapasztaljuk, hogy a FRT tagjai a mi tudásunkra is igényt tartanak. Büszkék vagyunk az eredményeikre, és amikor a dobogón állnak, kicsit úgy érezzük, mintha mi is ott állnánk mellettük. Közös csapatmunkát folytatunk, próbáljuk „nagy testvérként” segíteni őket, de ez a kapcsolat nem egyirányú, hiszen sokszor a „kis öcskösnek” vannak a legjobb ötletei, amelyek friss szellemet hoznak, és új gondolatokat ébresztenek bennünk is.”

A gyémántfokozatú támogatók „újonca” a Robert Bosch Kft., amelynek képviseletében Oliver Schatz technikai igazgató beszélt: „Nagyon örülök, hogy itt lehetek és láthatom a csapat munkájának nagyszerű eredményét. A kutatás, a tudomány és a mérnöki innováció az élet minden területén fontos szerepet játszik. Magyarországnak kiváló képzési rendszere van, mindennapi tapasztalatunk a Boschnál, hogy a magyar mérnökök rendkívül kreatívak a problémák megoldásában, a megfelelő válaszok megtalálásában. Örülünk, hogy segíthetjük a fiatal mérnökgeneráció elméleti tudásának gyakorlattá formálódását, hiszen az a munka, amelyet a Formula Racing Team végez, kiváló lehetőség a fiatal mérnökjelölteknek, hogy valódi gyakorlati tapasztalatokra tegyenek szert, mielőtt elhelyezkednének az iparban. Sok-sok sikert kívánok a csapatnak!” – fogalmazott a Bosch igazgatója.

A Dendrit Kft. a csapat és a Formula Student Hungary versenyek egyik legaktívabb támogatója. 2010 óta a BME FRT összes gépe a közreműködésükkel jött létre, e mellett támogatják a győri SZEngine motorfejlesztő csapatot, valamint a BME-motion kerékagymotoros autókat fejlesztő csapatot is. A Kft. elsősorban forgácsolt alkatrészek gyártásával segíti a BME csapatait. „A versenyeken bemutatott autók kiváló marketinglehetőséget jelentenek, hiszen a megrendelőink számára gyártott termékeket, valamint a kifejlesztett technológiákat iparjogvédelmi okokból általában nem mutathatjuk meg. A BME FRT autóin viszont mindenki láthatja, mire vagyunk képesek, milyen forgácsolt alkatrészeket tudunk gyártani” – ecsetelte Rádóczi Béla ügyvezető igazgató az együttműködés kölcsönös előnyeit. „A csapatokkal a kapcsolatunk tavaly óta még sokrétűbb: a BME FRT csapat egy mérnöke, a BME-motion csapat két mérnöke dolgozik nálunk. Ők nap, mint nap nagy kreativitást igénylő feladatokat oldanak meg megrendelőinknek. Kívánom, hogy nagyon sok sikert érjen el a csapat a jövőben.”

Az ipari támogatókat követően a Formula Student Hungary ügyvezető igazgatója kapott szót, aki a kezdetektől fogva bábáskodott a verseny magyarországi megszületésénél. Csütörtöki Tamás nem titkolta meghatódottságát, amikor a verseny történetéről beszélt: „Akik itt vannak ma ebben a teremben, azok a magyar műszaki kultúra nagyon fontos építőkövei. Sikersztorik gyűjteményével találkozhatunk ezen a rendezvényen” – hangsúlyozta a BME FRT csapat egykori társalapítója, aki Formula Student témakörben az első diplomamunkát is készítette.

„Siker az egyetemnek, amely büszke lehet arra, hogy ez az esemény lassan kinövi az aulát, annyi érdeklődő jön. Siker az itt tanító oktatóknak, siker a csapatnak és az őket támogató ipari vállalatoknak. Ez a közösség – és bevallom, kezdetben ezt én sem láttam előre – önfejlesztő, önmotiváló közösséggé vált, ahol az egykori csapattagok vissza-visszajárva tanítják az újakat. Ez az összetartó szellemiség az eredményeken is látszódik: ha valamit létrehozunk, akkor nem dőlhetünk hátra, mindig fejlődnünk kell, és a fejlődőképességet megtartani nagyon nehéz feladat. A csapat tagjai tudják ezt, és lépésről lépésre építik tovább elődeik munkáját. Jó látni azt, hogy a csapat mai résztvevői büszkék elődeik teljesítményére, és elhozták bemutatni a korábban megvalósított autókat is. Büszke vagyok arra, hogy a Formula Student mozgalom közép-kelet-európai bástyájaként tekintenek ránk, hála annak a minőségnek, amit versenyszervezőként, vagy a csapatok együttes fellépésével mutatunk. Gratulálok mindenkinek az eddigi eredményekhez, és köszönöm, hogy ennek a fantasztikus műszaki közösségnek én is a része lehetek. Csak így tovább, hajrá BME FRT!”

Teljes cikk: RICHPOI

2012 óta futó FP7-es projektünk az ELMOs (Electromobility Soultions for Cities and Regions – Elektromos mobilitáson alapuló megoldások városok és régiók számára) egyik fő célkitűzése, hogy csökkentse a városi és vidéki területek közlekedésből – főként a közúti gépjármű közlekedésből – származó légszennyezettségét úgy, hogy az elektromos járművek (PEDELEC-től az elektromos autókon át az elektromos buszokig) terjedését és ezzel napi használatát támogatja.

Az ELMOs projektből a Pannon Novum 2 akció megvalósítását tűzte ki célul: elektromos mobilitás népszerűsítését szolgáló események szervezését a NYD-i régióban és a helyi önkormányzatok elektromos mobilitás stratégiájának és kapcsolódó akcióterveinek kidolgozását. Mindkettő esetben nemzetközi projekt együttműködés lehetőségét keressük.

A Pannon Novumnak ez már a harmadik nemzetközi elektromos mobilitás projektje (PROSESC és REZIPE mellett). Az évek során megismert közel 100 – elsősorban nyugat-európai - e-mobilty projekt tapasztalatai rendelkezésére állnak jelenlegi és jövőbeni partnereinknek. Célunk, hogy magánszemélyek, önkormányzatok, intézmények és cégek is megismerjék az elektromos mobilitás adaptálásának lehetőségeit, elkerülve azokat a buktatókat, amelyek a korábbi pilotok során egyes projektpartnereinknél bekövetkeztek. Mai magyar körülmények között is van értelme akár már egy pár száz fős település esetében is az elektromos mobilitás megoldások adaptálására, melyhez előzetes konzultációt javaslunk a lehető legjobb műszaki és pénzügyi megoldás kidolgozásához.

Az elektromos járművek használata során ma már technikailag megvalósítható a kibocsátásmentes közlekedés, ha a járművek által felhasznált energiát megújuló energiaforrásokból fedezzük. Itt elsősorban nap- és szélerőművek jöhetnek szóba a háztartási méretű néhány kW teljesítmény napelem telepektől egészen a szélparkok több 10 MW-os teljesítményéig. Egy tisztán elektromos meghajtású jármű kezelése semmivel sem bonyolultabb egy belső égésű motorral szerelt járműhöz képest, működtetési és fenntartási költségei pedig jóval alacsonyabbak. 

2014-ben várhatóak olyan pályázati kiírások, amelyek lehetővé teszik megújuló energiaforrások kiaknázását – a támogatás mértékétől függően – közepes vagy rövid időtáv mellett. Az így termelt környezetbarát energia pedig fenntartások nélkül felhasználható az elektromos járműveink üzemeltetésére. Az elektromos járművek elterjedésének elősegítéséhez  a magyar kormány dolgozik a Jedlik Ányos terven, ami vélhetően ezirányú pályázatok megjelentetését teszi lehetővé 2014-ben.

Ha kedvet kapott az elektromos közlekedésre való áttéréshez, keresse Angster Tamás kollégánkat (tamas.angster (kukac) pannonnovum (pont) hu; mobil: 30/718-0316), aki örömmel tájékoztatja a lehetőségekről!

              

Közösség