Hírek

Sikeresen mutatkozott be európai versenyen az akadémiai részvétellel kifejlesztett elektromos autó

Az MTA Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézet közreműködésével megalkotott SZElectriCity kisautó negyedik helyet ért el az elektromos meghajtású városi jármű kategóriában a rotterdami Shell Eco maratonon. Az MTA SZTAKI Rendszer- és Irányelméleti Laboratóriumának (SCL) szakemberei a Széchenyi István Egyetem Járműipari Kutatóközpontjával (JKK) együttműködve vettek részt a versenyautó villamos hajtásának kidolgozásában.

A Bokor József akadémikus, a SZTAKI tudományos igazgatója, a JKK elnöke által irányított SCL laboratórium a matematikai rendszerelmélet és irányítástechnika vezető hazai kutatóhelye. Az akadémiai tudományos műhely tevékenysége felöleli a matematikai rendszermodellezés szinte összes elemét, a kutatások kiterjednek a matematikai rendszerelmélet legkorszerűbb megközelítéseire, a rendszerek identifikációjára, szűrési és irányítási feladatok megoldására, jelfeldolgozásra és képfeldolgozási eljárásokra.

     A versenyen európai egyetemi és középiskolai csapatok vettek részt saját tervezésű és építésű autókkal, amelyeknek az adott távolságot adott idő alatt minél kevesebb fogyasztással kellett megtenniük. A magyar csapat által bemutatott fejlesztésegy saját hajtásrendszerű elektromos kisautó, az utolsó futamon elért 191 km/kWh eredménnyel a 4. helyen zárta a Shell Eco-marathon Europe versenyét. A motor meghajtásához és szabályozásához kifejlesztett elektronika hardver- és szoftverelemei is saját, egyedi fejlesztések és kifejezetten a versenyhez készültek.

     A sikert követően a Járműipari Kutatóközpont háromnapos nemzetközi workshopot rendezett, amelyen neves külföldi és hazai kutatók, köztük a SZTAKI munkatársai tartottak előadásokat. A rendezvényen mutattak be egy másik elektromos kisautót, a SZElectrát is, amely a saját fejlesztésű villamos hajtáslánc, akkumulátorcsomagok, vezérlőelektronikák és irányítórendszerek forgalomban történő kipróbálását tette lehetővé.  

Az MTA SZTAKI és a Széchenyi István Egyetem munkatársai a járművet a legkorszerűbb kommunikációs eszközökkel szerelték fel valós környezetben végzett további kutatásokhoz. A négykerekű, kétszemélyes jármű 15kW teljesítményű hajtórendszere állandó mágneses szinkronmotorból, korszerű motorvezérlésből, lítiumion-akkumulátorcsomagból és központi járműirányításból áll. Teljesítménye óránkénti 80 kilométeres tervezési végsebességet biztosít a körülbelül 340 kilogramm saját tömegű autónak, ami alapján a könnyen kormányozható, kis helyszükségletű jármű rövid távokon jól használható a mindennapokban. Az autó jelenleg 3 kWh akkumulátorcsomaggal rendelkezik, így hatótávolsága 50-80 kilométer. Nagyobb akkumulátorral, amelynek befogadására a jármű fel van készítve, a SZElectra akár 180-250 kilométert is megtehet.

Forrás: mta

2012 óta futó FP7-es projektünk az ELMOs (Electromobility Soultions for Cities and Regions – Elektromos mobilitáson alapuló megoldások városok és régiók számára) egyik fő célkitűzése, hogy csökkentse a városi és vidéki területek közlekedésből – főként a közúti gépjármű közlekedésből – származó légszennyezettségét úgy, hogy az elektromos járművek (PEDELEC-től az elektromos autókon át az elektromos buszokig) terjedését és ezzel napi használatát támogatja.

Az ELMOs projektből a Pannon Novum 2 akció megvalósítását tűzte ki célul: elektromos mobilitás népszerűsítését szolgáló események szervezését a NYD-i régióban és a helyi önkormányzatok elektromos mobilitás stratégiájának és kapcsolódó akcióterveinek kidolgozását. Mindkettő esetben nemzetközi projekt együttműködés lehetőségét keressük.

A Pannon Novumnak ez már a harmadik nemzetközi elektromos mobilitás projektje (PROSESC és REZIPE mellett). Az évek során megismert közel 100 – elsősorban nyugat-európai - e-mobilty projekt tapasztalatai rendelkezésére állnak jelenlegi és jövőbeni partnereinknek. Célunk, hogy magánszemélyek, önkormányzatok, intézmények és cégek is megismerjék az elektromos mobilitás adaptálásának lehetőségeit, elkerülve azokat a buktatókat, amelyek a korábbi pilotok során egyes projektpartnereinknél bekövetkeztek. Mai magyar körülmények között is van értelme akár már egy pár száz fős település esetében is az elektromos mobilitás megoldások adaptálására, melyhez előzetes konzultációt javaslunk a lehető legjobb műszaki és pénzügyi megoldás kidolgozásához.

Az elektromos járművek használata során ma már technikailag megvalósítható a kibocsátásmentes közlekedés, ha a járművek által felhasznált energiát megújuló energiaforrásokból fedezzük. Itt elsősorban nap- és szélerőművek jöhetnek szóba a háztartási méretű néhány kW teljesítmény napelem telepektől egészen a szélparkok több 10 MW-os teljesítményéig. Egy tisztán elektromos meghajtású jármű kezelése semmivel sem bonyolultabb egy belső égésű motorral szerelt járműhöz képest, működtetési és fenntartási költségei pedig jóval alacsonyabbak. 

A fenti cikk is jól mutatja az elektromos autózásban rejlő lehetőségeket. Kis önsúly, kis akkucsomag és rengeteg mérnöki munka eredményeképpen kedvező áron létre lehetne hozni – sorozatgyártásban – egy kétszemélyes városi autót, ami a napi távolságok áthidalására elegendő, éjszaka pedig a garázsban feltölthető. 

2014-ben várhatóak olyan pályázati kiírások, amelyek lehetővé teszik megújuló energiaforrások kiaknázását – a támogatás mértékétől függően – közepes vagy rövid időtáv mellett. Az így termelt környezetbarát energia pedig fenntartások nélkül felhasználható az elektromos járműveink üzemeltetésére. Az elektromos járművek elterjedésének elősegítéséhez  a magyar kormány dolgozik a Jedlik Ányos terven, ami vélhetően ezirányú pályázatok megjelentetését teszi lehetővé 2014-ben.

Ha kedvet kapott az elektromos közlekedésre való áttéréshez, keresse Angster Tamás kollégánkat (tamas.angster (kukac) pannonnovum (pont) hu; mobil: 30/718-0316), aki örömmel tájékoztatja a lehetőségekről!

              

Közösség