Hírek
Kinek van félnivalója a Google autójától?
Fogócskáznak az autógyártók a nagy, Tier 1-es beszállítóikkal, de míg az utóbbiaknál vékaszám öntik a kutatás-fejlesztésre a pénzt, addig az előbbieknél főleg a költséghatékonyságra és a munkahelyek megőrzésére koncentrálnak.
A supplierbusiness.com portál nemrég írt arról, hogy a Hyundai Mobis (a koreai autómárkák legnagyobb beszállítója) jövőre 1,8 milliárd dollárt költ kutatás-fejlesztésre, zöld, környezetkímélő és hatékony technológiákra. Kutatóinak és mérnökeinek a számát 2015-ig pedig 3000-re növeli. Míg korábban árbevételének csupán 1 százalékát fordította vissza k+f-re addig ma már több, mint 2 százalékát költi erre. Az összeszerelési tevékenységét mindinkább felváltja a nagyobb hozzáadott értékű eszközteremtés. De ez mind kevés ahhoz, hogy lépést tarton a rohamosan változó elektronikai, telematikai és szoftveres rendszerekkel, amelyekben a Szilícium-völgy techvállalatai már fényévekre járnak. Ezek a vállalatok nagyratörő terveikkel - lásd Google autó - nem is a gyártóknak teremtenek versenyhelyzetet - bár Mark Reuss, a General Motors fejlesztési igazgatója erre is figyelmeztette cégét -, hanem azok beszállítóit szorongatják.

Már saját autót is képes építeni a Google
Nézzük, mit tud a Google legújabb, ezúttal saját és természetesen önvezető autója? A kaliforniai Code Conference konferencián a napokban mutatták be a Google kétüléses, biztonsági övekkel és csomagtartóval ellátott robotautójának prototípusát. A fura kis gnómban, amelynek még nem kapott nevet, kormánykerék és pedál sincsen: a járművet számítógép vezérli (egy nagy piros stop gombot szereltek a műszerfalra veszély esetére). Legnagyobb sebessége 40 kilométer/óra (lehetne több is, de mivel lassú járműként engedélyezték közúti tesztelését, csak ennyivel haladhat), ára egyes források szerint 75, mások szerint 150 ezer dollár (de ez nem is fontos, hisz ezekre a járművekre már nem gépkocsiként, hanem szolgáltatásként kell tekinteni), szélvédője műanyagból készült.
Működése nagyon egyszerű: a start gomb megnyomása után beírjuk a célt, a jármű pedig elvisz oda. Szenzorok figyelik környezetet, és bármely irányból 180 méter távolságból érzékelik az autót körbevevő mozgó és álló objektumokat. Egy nagy méretű kijelző mutatja a pontos időt, a levegő hőmérsékletét és a tervezett érkezési időt. Hatótávja 150-160 kilométer, környezetkímélő, akkumulátoros villanyautó.
A Google 2009 óta dolgozik a vezető nélküli autós projekten, számos Toyota Priusba, Lexus RX 450h szabadidő-autóba építettek már radarokat és lézerérzékelőket az évek során. A mostani prototípusból a tervek szerint 100-200-at gyártanak, a hosszúra nyújtott tesztidőszak végén, 2020 környékén hozzák forgalomba a típust. Ekkorra tervezi az összes nagyobb gyártó (Nissan, Toyota, Audi, Mercedes-Benz, BMW, General Motors, Volvo) és a kínai hadsereg is az önvezető autó bevezetését.
Vezető nélkül driftel a BMW M235i
A Google mellett nagy autóipari beszállítók is évek óta fejlesztik önvezető autóikat, így tesz a Continental, a Magnetti Marelli, a Bosch és a Valeo is. A Continental szóvivője szerint 2025-ban láthatjuk útjainkon az első vezető nélküli autókat, bár egy korábbi cikkünkből kiderül, hogy már 2020-ra elkészül a vállalat a piackész technológiával.
A beszállítók egy dologban előnyben vannak a technológiai cégekkel szemben: képesek nagy tételben, ellenőrzött körülmények között, biztonságosan, megbízható minőségben le is gyártani, amit azok csak megálmodtak és 3D-s nyomtatóval előállítottak. Hogy milyen szoftver hajtja majd ezeket az autókat? Ezért folyik most az ádáz verseny, amely 2017-re minden bizonnyal győztest hirdet.
Forrás: AutoPro

