Hírek

Jedlik Ányos Klaszter: ingyen parkolás és buszsáv-használat

Komoly kedvezményeket ígér az elektromos és hibrid autók számára a Jedlik Ányos Klaszter

A Jedlik Ányos Terv mielőbbi megvalósítása érdekében megalakult a Jedlik Ányos Klaszter. Örülhetnek a villanyautósok és a hibridesek!

Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter (középen) jelentette be a Jedlik Ányos Klaszter megalakulását. Elnöke Tarnóy Péter (balra)

Kezdheti dörzsölni a tenyerét az, akinek elektromos vagy hibrid autója van. Az elektromos járművek elterjesztését segítő, idén márciusban bejelentett Jedlik Ányos Terv mielőbbi megvalósítása érdekében ugyanis a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) és a Nemzeti Innovációs Hivatal (NIH) felügyelete mellett megalakult a Jedlik Ányos Klaszter.

Miként azt az MTI írja, a klaszter tagjai az elektromos autózás kapcsán tevékenykedő cégek, a GreenGo Car Europe Kft., az Evopro Holding Zrt. és az Elektromotive Hungary Kft., elnöke Tarnóy Péter. Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter a megalakulást bejelentő sajtótájékoztatón kiemelte: a kormány elsősorban jogszabályi módosításokkal és indirekt ösztönzőkkel kívánja segíteni az elektromobilitás elterjedését − magyarán pénzt nem fog beletenni. A Jedlik Ányos Tervhez kapcsolódóan a kormány a különféle hibrid, illetve elektromos autók megkülönböztetésére zöld alapszínű rendszámot szeretne bevezetni, illetve nulla százalékos áfa-kulcsot alkalmazna ezekhez a járműtípusokhoz és az infrastruktúra telepítéséhez − ismertette a miniszter. Varga Mihály elmondta azt is, hogy a konnektoros hibrid, a hatótávnövelt hibrid és a tisztán elektromos meghajtású járművekkel parkolási- és útdíjkedvezményeket lehetne majd igénybe venni, és engedélyeznék a buszsávok használatát is. A hagyományos hibridek tehát a tervek szerint kimaradnak a legnagyobb buliból.

A ma futó hibridek zöme nem fog komoly kedvezményeket kapni a Jedlik Ányos Terv által, a konnektorból tölthetők, így a képen látható Toyota Prius Plug-in azonban az elektromos autókhoz hasonlóan mentességet élvezhetnek majd a parkolódíjak alól és behajtást nyerhetnek a buszsávokba. Érdemes lesz villanyautót venni.

A nemzetgazdasági miniszter szólt arról is, hogy a tervek szerint módosítják a villamosenergia törvényt annak érdekében, hogy a töltőberendezések üzemeltetői is értékesíthessenek villamosenergiát. Joggal vetődik fel a kérdés: vajon így a többi üzemanyagot terhelő jövedéki adó is megjelenhet majd a "hajtóanyagként" szolgáló áram árában? Vélhetően, ugyanis arról is szó esett, hogy kialakítanak egy, a töltőberendezések telepítéséhez kapcsolódó hatósági eljárásrendet. Továbbá a kormányzat és a központi költségvetési szervek gépjárműállományában is szeretnék meghonosítani a különféle hibrid és elektromos autókat. Nagyon helyes − bólogathatunk.

Varga Mihály hangsúlyozta: Magyarország az elektromobilitás tekintetében Közép-Európa vezető országává szeretne válni. Miként azt kifejtette, egyelőre elenyésző számú alternatív hajtású jármű fut az utakon, de 2050-re a Nemzetközi Energia Ügynökség előrejelzése szerint az újonnan értékesített autók 70 százaléka elektromos, hibrid vagy plug-in hibrid lesz (ez mondjuk az iparágat ismerve nem nagy meglepetés).

Glattfelder Béla, az NGM gazdaságszabályozásért felelős államtitkára kiemelte: várhatóan még az idén novemberben megjelenik az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájának bevezetéséről szóló európai uniós irányelv, amely előírja a tagállamoknak, hogy a megjelenéstől számított két éven belül dolgozzák ki az erről szóló nemzeti tervüket. A kormány reméli, hogy Magyarország lesz az első tagállam, amely rendelkezik ilyen tervvel; ez a nemzeti terv a Jedlik Ányos Terv lesz.

Az államtitkár ismertette, hogy a kormánnyal is el szeretnék fogadtatni a tervet, majd a kormányhatározat kihirdetése után kezdődhet a terv végrehajtása a jogszabály-módosításokkal, illetve a támogatási rendszerek kialakításával.

A klaszter elnöke szerint (is) lemaradásban vagyunk a villanyautózás terén, ugyanakkor a célok szerint a térség vezetőjévé szeretnénk válni

Tarnóy Péter, a klaszter elnöke érdekes módon azt is kiemelte, hogy Magyarország legalább 4 évvel le van maradva az elektromobilitásban (is) Nyugat-Európától, ám ezt előnyként értékelte abból a szempontból, hogy tanulhatunk mások hibáiból. Álláspontja szerint a klaszter jelenlegi tagjainak olyan szaktudása van, hogy sikerre tudják vinni az együttműködést, de szeretnék új tagokkal is kibővíteni a klasztert. A szakember szerint ahhoz is megvannak az adottságok, hogy Magyarország "elektromos mobilitás nagyhatalom" legyen. Várjuk, drukkolunk, miként azt heti villanyautó-körképünkben is ismertettük, (elektromos)autók már most vannak dögivel a piacon, s még továbbiak bevezetése várható a közeljövőben.

Forrás: autonavigator

 

2012 óta futó FP7-es projektünk az ELMOs (Electromobility Soultions for Cities and Regions – Elektromos mobilitáson alapuló megoldások városok és régiók számára) egyik fő célkitűzése, hogy csökkentse a városi és vidéki területek közlekedésből – főként a közúti gépjármű közlekedésből – származó légszennyezettségét úgy, hogy az elektromos járművek (PEDELEC-től az elektromos autókon át az elektromos buszokig) terjedését és ezzel napi használatát támogatja.

Az ELMOs projektből a Pannon Novum 2 akció megvalósítását tűzte ki célul: elektromos mobilitás népszerűsítését szolgáló események szervezését a NYD-i régióban és a helyi önkormányzatok elektromos mobilitás stratégiájának és kapcsolódó akcióterveinek kidolgozását. Mindkettő esetben nemzetközi projekt együttműködés lehetőségét keressük.

A Pannon Novumnak ez már a harmadik nemzetközi elektromos mobilitás projektje (PROSESC és REZIPE mellett). Az évek során megismert közel 100 – elsősorban nyugat-európai - e-mobilty projekt tapasztalatai rendelkezésére állnak jelenlegi és jövőbeni partnereinknek. Célunk, hogy magánszemélyek, önkormányzatok, intézmények és cégek is megismerjék az elektromos mobilitás adaptálásának lehetőségeit, elkerülve azokat a buktatókat, amelyek a korábbi pilotok során egyes projektpartnereinknél bekövetkeztek. Mai magyar körülmények között is van értelme akár már egy pár száz fős település esetében is az elektromos mobilitás megoldások adaptálására, melyhez előzetes konzultációt javaslunk a lehető legjobb műszaki és pénzügyi megoldás kidolgozásához.

Az elektromos járművek használata során ma már technikailag megvalósítható a kibocsátásmentes közlekedés, ha a járművek által felhasznált energiát megújuló energiaforrásokból fedezzük. Itt elsősorban nap- és szélerőművek jöhetnek szóba a háztartási méretű néhány kW teljesítmény napelem telepektől egészen a szélparkok több 10 MW-os teljesítményéig. Egy tisztán elektromos meghajtású jármű kezelése semmivel sem bonyolultabb egy belső égésű motorral szerelt járműhöz képest, működtetési és fenntartási költségei pedig jóval alacsonyabbak. 

2014-ben várhatóak olyan pályázati kiírások, amelyek lehetővé teszik megújuló energiaforrások kiaknázását – a támogatás mértékétől függően – közepes vagy rövid időtáv mellett. Az így termelt környezetbarát energia pedig fenntartások nélkül felhasználható az elektromos járműveink üzemeltetésére. Az elektromos járművek elterjedésének elősegítéséhez  a magyar kormány dolgozik a Jedlik Ányos terven, ami vélhetően ezirányú pályázatok megjelentetését teszi lehetővé 2014-ben.

Ha kedvet kapott az elektromos közlekedésre való áttéréshez, keresse Angster Tamás kollégánkat (tamas.angster (kukac) pannonnovum (pont) hu; mobil: 30/718-0316), aki örömmel tájékoztatja a lehetőségekről!

              

Közösség