Hírek
Itt az Airbus elektromos repülője

Nagyjából egy évvel ezelőtt számoltunk be arról, hogy elkészült az Airbus saját elektromos repülőgépének prototípusa, amelynek alkalmából egy rövidebb videót is megosztottak a nagyközönséggel. Most a párizsi bemutató alatt is bemutatkozott az érdekes megoldás, amely egyelőre két személyt tud a levegőbe emelni.
Már az E-Fan 2.0 elnevezése is utal a kicsiny méretre és az ebből fakadó korlátozott kapacitásra, ám a hangsúly még nem a kereskedelmi célú felhasználáson, hanem a technológia létjogosultságának bizonyításán van. Ennek megfelelően a kétüléses gép egyelőre inkább a zéró károsanyag-kibocsátás és a csaknem zajtalan repülés tényét hivatott reklámozni, bár a profitra éhes légitársaságok igényeit jó ideig úgysem tudná kielégíteni. A prototípus szárnyfesztávolsága 9,48 méter, a szárnyakban pedig 120 lítium-ion polimer (LiPo) akkumulátor kapott helyett, amelyek a két 30 kilowattos hajtómű étvágyát elégítik ki - ez utóbbiak legfeljebb 218 km/h-s sebességet biztosítanak a levegőben.
Komoly hátrány a repülési idő rövidsége, mivel az elektromos meghajtásra támaszkodó, kompozit anyagokból álló, üresen mintegy 500 kg-ot nyomó gép alig egy órán át tud a levegőben tartózkodni, hosszabb utazásról tehát egyelőre szó sem lehet. Az Airbus számára ez azonban csak az első lépés, hiszen már most dolgoznak a négyüléses E-Fan 4.0 kialakításán, amely legkésőbb 2019-re állna készen, míg a nagyobb utódok esetleges megjelenése kapcsán egyelőre nagyon óvatosan fogalmaznak: a 100 üléssel ellátott utasszállító 2050 táján jelenhet meg.
A tervek teljesüléséhez természetesen további komoly újításokra lesz szükség, itt az akkumulátorok, valamint a repülőgépek kialakítása és szerkezete terén is van még mit javítani.
Forrás: sg

