Hírek

InnoWorld 2020: innováció kényszerből, avagy a válság megedz

A mostanihoz hasonló járványok százai söpörtek már át a világon, a digitális technológia azonban még egyetlen alkalommal sem töltött be olyan fontos szerepet a védekezésben, mint most. Lapunk InnoWorld online konferenciáján olyan szakemberek cseréltek véleményt, akik az innovációban találtak vagy kínálnak választ az utóbbi hónapok nagy kérdéseire.

A mostanihoz hasonló járványok százai söpörtek már át a világon, a digitális technológia azonban még egyetlen alkalommal sem töltött be olyan fontos szerepet a védekezésben, mint most, emelte ki nyitóelőadásában Rab Árpád Szörény jövő- és trendkutató. A koronavírus-helyzet egy új világ főpróbájának is tekinthető, mivel az emberiség fejlődése - maga mögött hagyva a birodalmi, kötött szabályozásra épülő modellt - egyébként is a globalizáció és az okos működés irányába halad. A biológiai fejlődés korán túllépve immár alapvetően technológiai evolúciót élünk át, melynek során minden korszaknak megvolt a maga meghatározó technológiája, ami hajtóerőként szolgált, és globális változásokat hozott. Napjaink evolúciós hullámában már nem pusztán a digitális eszközök erőforrásainak használata, hanem az együttműködő rendszerek és az intelligens technológiák hatékony felhasználása került előtérbe.

Jóllehet korábban is rendelkezésünkre álltak a karantén idején nélkülözhetetlenné váló felhőalapú kollaborációs és oktatási rendszerek, azokat korábban mégsem vettük igénybe tömegesen. A vírusveszély árnyékában azonban kiderült, hogy az életmódunkon képesek vagyunk gyorsan és gyökeresen változtatni, online platformokon tartva kapcsolatot, folytatva a munkát, tanulást, kikapcsolódást. A járvány hatására a magyar lakosság túlnyomó része is széles körben használni kezdte ezt a technológiát. A trendkutató szerint a vállalatok és az oktatás, valamint egyéni életkarrier szempontjából is érdemes értékelni, melyek voltak a számunkra kedvező és működő megoldások a Covid-19 pandémiás helyzetben, mert ami most bevált, az a jövőben is versenyelőnyünk alapja lehet.

Stratégiák megújuláshoz

Kis Ervin Egon, a Smart Commerce Consulting vezető tanácsadója rámutatott, hogy válság esetére szóló részletes menekülési terve általában azon kis- és középvállalatoknak sincs, amelyeknek egyébként van kidolgozott stratégiájuk és üzleti tervük. Krízishelyzetben azonban a nagyrészt reaktív üzemmódban, vezetői megérzésre hagyatkozó irányítással működő cégeket könnyen elfogja a pánik, ami a lehető legrosszabb válasz a kialakult helyzetre. Létfontosságú, hogy a vezetők megértsék, a járvány és a nyomában kibontakozó válság sem tart örökké, ezért a túléléshez nélkülözhetetlen üzletfolytonosság biztosítása mellett a kilábalást, a jövőbeni, megváltozott körülményekhez történő gyors és rugalmas alkalmazkodást megkönnyítő fejlesztésekre is gondot kell fordítaniuk, amelyekhez elengedhetetlen az üzleti teljesítményt befolyásoló tényezők és kölcsönhatásaik feltérképezése, az adatokból táplálkozó előrejelzés képességének kiépítése.

Válságkezelő tervvel a tarsolyában vagy annak hiányában az elmúlt hónapokban sok szervezet igyekezett gyorsan átállni a távmunkára, azonban - mint azt a videokonferenciázás üdvöskéje, a Zoom is számos példával szemléltette - sérülékenyebbé váltak, ha a sietség közben megfeledkeztek a biztonsági kockázatok kezeléséről.

A Fujitsu értékesítési vezetője a biztonságos távmunka feltételeit megteremtő technológiákat hasonlította össze előadásában. A felhasználók kedvelik az otthoni munkavégzést is támogató digitális eszközöket és felhőszolgáltatásokat, különösen akkor, ha az alkalmazásokat könnyen elérik, és igényeik szerint beállíthatják. Minél nagyobb azonban a nyitottság és a rugalmasság, az IT-osztály számára annál nehezebb a munkakörnyezet felügyelete és védelme. Terminálszerveres (server-based computing) megoldással vagy desktop-virtualizációs infrastruktúra (VDI) kialakításával a vállalatok mindkét fél elvárásainak eleget tehetnek, mondta Taál Péter. A kettő között például annak alapján választhatnak, hogy kisebb költséggel kevesebb hardvert használnának, vagy rugalmasabban testre szabható munkakörnyezetet adnának felhasználóiknak. Az infrastruktúra kialakítását és üzemeltetését a Fujitsu előre konfigurált, tesztelt és telepített szerverekből, tárolókból, hálózati elemekből és szoftverekből felépülő PRIMEFLEX integrált rendszereivel könnyíti meg.

Konferenciánk több előadója elemezte, hogy a koronavírus-járványban kialakult helyzet miként befolyásolja az iparágakban már folyamatban lévő digitális átalakulás ütemét. Lovas Róbert, a Sztaki igazgatóhelyettese például az MTA Cloud felhőalapú kutatási platformot ismertette, amelyre az akadémiai szféra szereplői innovatív megoldásokat építenek a veszélyhelyzetek - a járványok vagy egyéb, emberre káros környezeti hatások - kezeléséhez. Bojár Gábor, a Graphisoft Park elnöke kifejtette, hogy az életünket, munkánkat, egymáshoz való viszonyunkat, sőt az ember mint biológiai lény fejlődését is alapjaiban megváltoztató informatikai forradalomnak miként adnak újabb lendületet a Covid-19 pandémiához hasonló, katalizátorként ható események.

Kórász Tamás, a KPMG partnere szerint az iparágak négy csoportba sorolhatók aszerint, hogy a világjárvány hatására szinte teljesen leálltak, működésüket lényegesen át kell alakítaniuk az újrainduláshoz vagy azt kisebb módosításokkal a megszokott módon folytathatják, illetve a krízishelyzet nyerteseivé váltak, mert termékeik, szolgáltatásaik iránt hirtelen felívelt a kereslet. Kórász Tamás bemutatta a mobilalkalmazást is, amellyel a KPMG munkatársai előre jelezhetik, mikor mennének be az irodába, így a cég intelligens technológiákkal menedzselheti és monitorozhatja a biztonságos munkavégzés feltételeinek teljesülését.

Tanulás és támogatás

Jobbágy László, a Digitális Jólét Nonprofit Kft. ügyvezetője is úgy fogalmazott, a koronavírus-járvány hatására olyan mértékben felgyorsult sok szervezet digitális átállása, hogy három hónap leforgása alatt öt évre való fejlődést tapasztalhattunk, amit a társadalom, a gazdaság és az oktatás szintjén kibontakozó, eddig nem látott mértékű összefogás is jellemzett. A Digitális Jólét Program öt éve támogatja a gazdasági szervezeteket, állami és oktatási intézményeket a digitális átállásban, az elérhető források kiterjedtebb felhasználásához szükséges szemléletben következett be nagy fordulat az elmúlt hónapokban. Társadalmunk így nyitottabb és elfogadóbb lehet a digitális technológiák irányában a járványhelyzetet követően is, mondta az ügyvezető.

Az innovatív vállalkozások rugalmasabban és gyorsabban tudnak reagálni a külső kihívásokra, kiterjedt partnerkapcsolattal rendelkeznek, nyitottak az új technológiák, szervezeti megoldások iránt, mondta Sebők Katalin, a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal elnökhelyettese, aki előadásában a támogatásokról adott áttekintést, amelyekkel a hivatal ezt az üzleti innovációt ösztönzi.

Önmagukban a bevezetett digitális technológiák azonban aligha segíthetik a szervezeteket a válsághelyzetek megválaszolásában, ha alkalmazottaik híján vannak az eredményes használatukhoz szükséges tudásnak. Az EpistoGram innovatív képzési keretrendszer, amelyet kiadónk, a Project029 Kft. szakmai vezetője, Szubally Brúnó mutatott be az InnoWorld 2020 közönségének, munkavállalóknak és munkáltatóknak is megkönnyíti a tudás folyamatos bővítését és frissítését, hogy jobban érvényesülhessenek a digitális gazdaságban.

Forrás:computerworld.hu

Közösség