Hírek
“Hozomra” egy induló cég sem kap tőkét
A jövőbeni tervek kivitelezhetőségének értékelése speciális hozzáállást igényel az induló és a kétévesnél fiatalabb vállalkozások esetében. Míg egy hagyományos vállalatnál az iparági múltból és annak becsült jövőképéből kikövetkeztethető, hogy egy új elképzelés mennyire életképes, ez a turbulens üzleti környezetben – különösen a fiatal, felfutó iparágakban vagy technológiaigényes szakterületeken – sokkal nehezebb. (Így finanszírozza az induló vállalkozását saját zsebből!)
Számos ötlet esetében képtelenség megbecsülni, hogy a piacon van-e rá számottevő igény. Ha van igény, kérdés, hogy a felvázolt formában kielégíthető-e, illetve eléri-e a kritikus tömeget az elképzelt potenciális piac mérete. Sok múlik azon, hogy egy cég milyen érvekkel tudja alátámasztani elképzeléseit. Sokan hivatkoznak arra, hogy előreláthatatlan, és túl sok változóval terhes egy-egy ötlet jövője, de tapasztalatból tudjuk: még mindig jobb egy később megcáfolt üzleti tervvel nekifogni egy vállalkozásnak, mint tervek nélkül tenni azt – figyelmeztet a Széchenyi Tőkealap blogjának bejegyzése.
A kezdeti lépés lehet piackutatás, versenytárs-elemzés, vagy benchmarkok felállítása – ez mindenképpen szükséges ahhoz, hogy jó bemenő adatokkal induljon az üzleti terv kialakítása. A bizonytalan környezet esetén mindig érdemes több változatban készíteni a tervet. A bank, vagy a befektető feltétlenül látni szeretné pénze megtérülésének esélyét. Aki képes valós piaci adatokra épülő, különböző optimista és pesszimista forgatókönyveket letenni az asztalra, jelentősen megkönnyíti a befektető döntését, akinek könnyebb egy átlagos megtérülést megbecsülni, illetve láthatja, hogy milyen befektetési összeg-intervallumokban gondolkodhat.
Jelen helyzetben naivitás lenne azt gondolni, hogy bármilyen bank örömmel hitelez induló vagy viszonylag frissen alapított társaságot, hiszen nincsenek meg a tárgyi fedezetek, a projektalapú finanszírozás pedig szinte kimúlt. Tőkeoldali finanszírozásban jobbak az esélyek, akár üzleti angyalok, akár szerves fejlődés révén, de a kockázati tőke sem szeret “hozomra” pénzt adni. A befektetők arra biztatják a vállalkozásokat, hogy a vállalkozás első két évét szánja a feltételeknek való megfelelés elérésére, majd pedig megerősödve, és kellő üzletviteli tapasztalatok birtokában kezdje meg a finanszírozási tárgyalásokat a lehetséges befektetőkkel. (Azt is fontos tudni, hogy mitől válik vonzó befektetési célponttá egy cég!)
Sok fiatal cég, a szükséges alapvető tapasztalatok híján nem is tudna mit kezdeni a nyakába szakadó pénzzel, hiszen nincs meg a rutinja a források felhasználásának menedzselésében. A kezdő vállalkozóknak gyakran minden energiáját a szakmájuk naprakész ismereteinek megszerzése köti le. Mindaddig, amíg belső, működési, vagy éppen tőkebevonási oldalról nincsenek rákényszerítve arra, hogy a vállalkozás üzleti oldalával is foglalkozzanak, ritkán fordul elő, hogy maguktól komolyan vegyék ezeket a tényezőket. Az alapok lefektetéséhez így elsősorban szakmai támogatás és segítség kell, nem pedig pénz.
Forrás: piac&profit