Hírek

Greenager: egy magyar startup, amit az osztrák alkancellár is büszkén visel

Miközben őrült módon termelünk és fogyasztunk, csak Magyarországon évente majdnem 80 ezer tonna ruhát dobunk ki és ebből csak másfélezer hasznosul újra. A Greenager Brand megoldása egyszerű, nagyszerű egyben környezetkímélő: pólókat hasznosít újra, designjainkkal növeli értéküket. Céljuk, hogy megváltoztassák a kis- és nagyvállalatok ajándékozási szokásait, amivel nem járulnak hozzá a környezeti terheléshez.

Őrült módon termelünk és fogyasztunk. A divatipar több energiát fogyaszt, mint a repülés és a hajózás együttvéve, míg a fast fashion 92 millió tonna textilhulladék „állít elő”. És, ha csak Magyarországot nézzük: évente majdnem 80 ezer tonna ruhát dobunk ki és ebből csak másfélezer hasznosul újra. A reklámajándék ipar termékei ráadásul többnyire rövid élettartamúak és általában távoli országokban készülnek, a szállítás során keletkező szén-dioxid-kibocsátás pedig hozzájárul az üvegházhatású gázok koncentrációjának növekedéséhez a légkörben, ami a klímaváltozás egyik fő oka.
 

Használt ruhákat új, stílusos mintákkal alakítunk át

Ezekre a problémákra kínál megoldást a Greenager Brand. Pólókat hasznosít újra, designjukkal növeli értéküket – olvasható a Greenager honlapján. Céljuk megváltoztatni a kis- és nagyvállalatok ajándékozási szokásait, hogy azok olyan – egyedi – dizájnos pólókat tudjanak adni, amit bárki büszkén viselhet, miközben nem járulnak hozzá a környezeti terheléshez. A Greeager ötlete, munkája segíti a cégek CSR tevékenységét.

A társadalmi vállalkozás használt ruhákat új, stílusos mintákkal alakít át, a preused (korábban már viselt) pólók használatával pedig textilhulladékot csökkent, széndioxidot, vizet és további nyersanyagokat takarít meg. A cég civil partnerekkel gyűjti össze a használt ruhákat, amiket aztán az egyik legkörnyezetbarátabb textilfestési technikával alakít át. És ahogy arra felhívják a figyelmet:
egy fenntarthatóan gyártott póló nagyjából 50 százalékkal környezetkímélőbb, mint egy hagyományos, addig egy preused upcyclnigja (azaz egy adott anyagból valami olyat alkotunk, amely értéktöbblettel bír) 99 százalékkal mérsékelheti a környezeti károkat, darabonként 11 kg-mal csökkentve az emberi tevékenység CO2 kibocsátását.
 

Már az osztrák alkancellárnak is van Greenager pólója

A Szalay András által alapított Greenager az újrahasznosított ruhákat elsősorban reklámajándékként a CSR-re érzékeny vállalkozásoknak és civil szervezetekkel együttműködve értékesíti. De vannak fiatalok számára készült, saját márkás desingnjaink, hogy a felnövekvő generációt minél távolabb tartsák a fast fashintól, s közelebb vigyék őket a fenntarthatósághoz, a környezetbarát megoldásokhoz. Az immár négyfős csapat nemrég elnyerte a Jane Goodall Austria Roots and Shoots díját, miközben ötletük felkeltette az osztrák alkancellár, Werner Kogler figyelmét, aki az első vásárlójuk egyike volt.

A Greenager 2022 őszén már majdnem 500 pólót hasznosított újra miközben még csak tesztelgetik koncepciójukat. Tervük, hogy Ausztriában és Németországban is piacra lépnek, ahol a fenntarthatóság iránti igény erősebb, mint Magyarországon. Nyereségük nagyobbik részét olyan vállalatokba szeretnék fektetni, melyek a megújuló energiahordozók kiaknázásában járnak élen. Magyarországon a 10 millió Fa Alapítvánnyal dolgoznak közösen nagy sikerrel.

Sikerük bizonyítja: a fenntarthatóság és a nyereségesség kéz a kézben járhat.

Forrás: digitalhungary.hu

Közösség