Hírek

Forgalomba helyezték Magyarország első elektromos buszát

A Nemzeti Közlekedési Hatóság közúti közlekedésre alkalmasnak minősítette Debrecenben Magyarország első tisztán elektromos meghajtású midibuszát. A járművet magyar vállalat fejlesztette ki, több mint 10 éven át dolgoztak rajta.

Magyarországon először találtak közúti forgalomra alkalmasnak tisztán elektromos meghajtású járművet. Az INTER TAN-KER Zrt. 2002 óta fejlesztette ki és gyártotta az ország első magyar rendszámmal rendelkező midibuszát, amely nemcsak hogy környezetkímélő, de takarékosabban is üzemeltethető belső égésű társainál.

2010-ben már mozgóképes, tesztelhető járművel rendelkeztünk, több mint két évig folyamatosan üzemeltettük városi körülmények között - mondta Dr. Tenk Gábor, az INTER TAN-KER Zrt. vezérigazgatója. - Ez idő alatt a prototípus több ezer km-t tett meg különböző terheléssel. 2012-ben megkezdődött az autóbusz forgalomba helyezésének folyamata, a procedúra tavaly december végére sikeresen lezárult. A Nemzeti Közlekedési Hatóság szakemberei közúti közlekedésre alkalmasnak minősítették az általunk gyártott első, Magyarországon fejlesztett és gyártott elektromos autóbuszt.


Az autóbusz töltési pontja Debrecenben található, és jelenleg az egy feltöltéssel elérhető hatótávolsága közel 300 km, így kiválóan alkalmas a közösségi közlekedésben való használatra. Emellett ezzel a technológiával számos új út is megnyílik előttünk: már csak pár lépésre vagyunk attól, hogy a városi közlekedésben használt más járműveket is tisztán elektromosakra cseréljünk - tette hozzá a szakember. A 8 méter hosszú, 21-23 ülőhelyes midibusz 1-2 órás töltés után 4-8 órás üzemre képes, ami nagyjából 300 kilométeres hatótávolságot jelent.

A jármű egyébként állatorvosi lónak számít a hazai buszgyártás szempontjából. A midibusz kasztnija az Enterprise Bus Limited-től származik, mely Plasma néven forgalmazta idehaza a modellt. Az egykoron a budai várban is tesztelt típus járóképes alváza Budafokon készült, míg a kasztnit a Csaba Metál gyártotta. A Plasma végszerelését pedig a Jászkun Volán buszfelújító cége, a General Service Kft. végezte.


A modellből idehaza kevesebb mint száz darabot sikerült eladni, majd miután véget ért gyártása a Széles Gábor által jegyzett Hungarian Bus megvásárolta a licencet és az utolsó legyártott alvázat a saját telephelyén fejezte be. A Hungarian Bus bedőlésével a jármű az Inter Tanker Kft.-hez került, mely végül elektromos kisbuszt épített a járműből. Ismerve az előzményeket, még nagyon korai lenne a sorozatgyártásra gondolni,ha a debreceni közlekedési társaság mégis kacérkodik a buszgyártás gondolatával, akkor célszerűbb lenne összefogni a profi munkát végző Molitusszal.

Eredeti cikk és fotók: RICHPOI
 

2012 óta futó FP7-es projektünk az ELMOs (Electromobility Soultions for Cities and Regions – Elektromos mobilitáson alapuló megoldások városok és régiók számára) egyik fő célkitűzése, hogy csökkentse a városi és vidéki területek közlekedésből – főként a közúti gépjármű közlekedésből – származó légszennyezettségét úgy, hogy az elektromos járművek (PEDELEC-től az elektromos autókon át az elektromos buszokig) terjedését és ezzel napi használatát támogatja.

Az ELMOs projektből a Pannon Novum 2 akció megvalósítását tűzte ki célul: elektromos mobilitás népszerűsítését szolgáló események szervezését a NYD-i régióban és a helyi önkormányzatok elektromos mobilitás stratégiájának és kapcsolódó akcióterveinek kidolgozását. Mindkettő esetben nemzetközi projekt együttműködés lehetőségét keressük.

A Pannon Novumnak ez már a harmadik nemzetközi elektromos mobilitás projektje (PROSESC és REZIPE mellett). Az évek során megismert közel 100 – elsősorban nyugat-európai - e-mobilty projekt tapasztalatai rendelkezésére állnak jelenlegi és jövőbeni partnereinknek. Célunk, hogy magánszemélyek, önkormányzatok, intézmények és cégek is megismerjék az elektromos mobilitás adaptálásának lehetőségeit, elkerülve azokat a buktatókat, amelyek a korábbi pilotok során egyes projektpartnereinknél bekövetkeztek. Mai magyar körülmények között is van értelme akár már egy pár száz fős település esetében is az elektromos mobilitás megoldások adaptálására, melyhez előzetes konzultációt javaslunk a lehető legjobb műszaki és pénzügyi megoldás kidolgozásához.

Az elektromos járművek használata során ma már technikailag megvalósítható a kibocsátásmentes közlekedés, ha a járművek által felhasznált energiát megújuló energiaforrásokból fedezzük. Itt elsősorban nap- és szélerőművek jöhetnek szóba a háztartási méretű néhány kW teljesítmény napelem telepektől egészen a szélparkok több 10 MW-os teljesítményéig. Egy tisztán elektromos meghajtású jármű kezelése semmivel sem bonyolultabb egy belső égésű motorral szerelt járműhöz képest, működtetési és fenntartási költségei pedig jóval alacsonyabbak. 

2014-ben várhatóak olyan pályázati kiírások, amelyek lehetővé teszik megújuló energiaforrások kiaknázását – a támogatás mértékétől függően – közepes vagy rövid időtáv mellett. Az így termelt környezetbarát energia pedig fenntartások nélkül felhasználható az elektromos járműveink üzemeltetésére.

Ha kedvet kapott az elektromos közlekedésre való áttéréshez, keresse Angster Tamás kollégánkat (tamas.angster (kukac) pannonnovum (pont) hu; mobil: 30/718-0316), aki örömmel tájékoztatja a lehetőségekről!

              

Közösség