Hírek
Elindult a Nemzetgazdasági Tervezési Hivatal hivatalos weboldala
NÉHÁNY SZÓ A NEMZETGAZDASÁGI TERVEZÉSI HIVATALRÓL
A Nemzetgazdasági Tervezési Hivatal (NTH) a nemzetgazdasági miniszter irányítása alatt működő központi hivatal, önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv.
Az NTH-t létrehozó jogszabály kihirdetésére 2011. december 1-jén került sor:
- A Nemzetgazdasági Tervezési Hivatal létrehozásáról a 248/2011. (XII.1.) Magyar Közlöny 142.szám 1408/2011. (XII.1) Korm. határozat rendlekezett. A Nemzetgazdasági Tervezési Hivatal létrehozásával kapcsolatos intézkedésekről: 1408/2011. (XII.1.) Magyar Közlöny 142. szám
- A Nemzetgazdasági Tervezési Hivatal Alapító Okirata: Hivatalos Értesítő 2012. 2. szám (01.13.)
- Az NTH Szervezeti és Működési Szabályzata (SZMSZ): Hivatalos Értesítő 2012. 12. szám (03.9)
Az NTH a Nemzetgazdasági Minisztérium Csizmadia Norbert államtitkár által irányított Tervezéskoordinációért Felelős Államtitkárságával (NGM TEKÁT) szakmailag szorosan és közvetlenül együttműködik, annak szakmai koordinációja révén kapcsolódik a minisztériumhoz, s az NGM-mel közösen kialakított szakmai feladatellátásnak és munkarendnek megfelelően dolgozik.
A HIVATAL FELÁLLÍTÁSÁNAK ELSŐDLEGES CÉLJA
A Kormány kiemelt célja volt egy, a XXI. századi korszerű tudásra, és jól képzett stratégiai tervező és elemző-értékelő kutatókra épülő stratégiai tervezési és módszertani központ létrehozása, amelynek folyamatos szakmai háttérmunkája segíti a nemzeti és nemzetgazdasági stratégiai és fejlesztési tervek, kiemelt programok előkészítésést, megalapozását, kidolgozását, azok minőségi kontrollját, a kormányprogramhoz való stratégiai illeszkedésének összehangolását:
- A Hivatal felállásával megszületett egy, a nemzeti stratégiai, gazdasági és területi tervezést támogató és összefogó, hiánypótló tudásközpont, amely nemcsak tervez és értékel, de minőségi és módszertani iránymutatást, ajánlást is adhat a közszféra tevékenységei és szervezetei számára.
- A Hivatal az említett szakterületek mellett, egy új hazai szellemi, gazdaságfejlesztési és elemzési központ (ún. „think-tank”) funkciót is ellát a jövőben, a magas színvonalú elemzési, kutatási, tanácsadói, kommunikációs és disszeminációs tevékenységei által. A Hivatal – bár mindenekelőtt az NGM, és rajta keresztül a kormányzat munkáját segíti — mértékadó szakmai műhellyé kíván válni a közszféra egészére nézve (hasonló profilú tervezési központ nincs jelenleg), minél szélesebb körben a szakterületi és területi szint tervezési-fejlesztési tevékenységei számára. E szerep betöltésétől a tervezési és fejlesztési célokra fordított szakértői közkiadások csökkenése, illetve magasabb hozzáadott érték, valamint hatékonyabb megvalósítás várható.
A Hivatal létrehozása a minisztériumi rendszerben nem ellátható komplex tervezési, értékelési, és kormányzati tanácsadásifeladatok költségkímélőbb, hatékonyabb és eredményesebb megvalósítását segíti elő. Az intézmény létrehozása és működtetése megszünteti azt az állapotot, hogy bizonyos nemzeti, nemzetgazdasági stratégiai fontosságú állami közfeladatokat szinte teljes körűen gazdasági társaságok lássanak el.
MILYEN NEMZETKÖZI PÉLDÁKAT KÍVÁNTUNK KÖVETNI AZ ÚJONNAN FELÁLLÓ HIVATALNÁL?
A Hivatal felállítása stratégiai és szakmai alapon nyugvó döntés, amely elősegíti a gazdasági és stratégiai feladatokkal járó szakmai feladatellátás hatékonyabb biztosítását és a költségek csökkenését. A világ és az Európai Unió tagállamai nemzeti gyakorlatainak és példáinak sora mutatja, hogy:
- A hatékony központi nemzetgazdasági, nemzeti és területi tervezési, értékelési, monitoring feladatok ellátásátszakmai háttérintézetek, stratégiai központok segítik és biztosítják. Működő példákat találunk Dániában, Norvégiában, Németországban, Hollandiában, Svédországban, Franciaországban, vagy épp a távol-keleti országokban, Japánban, Dél-Koreában, Szingapúrban. Ilyen a francia DATAR, a német BBRS, az osztrák ÖAR is.
- Számos országban találunk bizonyos szakterületeket és azok tervezését, szakmai munkáját támogató központokat, elemző intézeteket, a minisztériumokhoz tartozó tervezési és gazdaságpolitikai háttérintézeteket. Ilyen a svéd NIER, a holland CPB, vagy a tajvani TIER.
- A szellemi és a speciális elemzési központként („think tank”-ként) funkcionáló intézmények köre pedig még szélesebb a nemzetközi színtéren.
A HIVATAL ELSŐDLEGES SZAKMAI FELADATTERÜLETE
A Nemzetgazdasági Tervezési Hivatal legfontosabb szakmai munkái az Új Széchenyi Tervhez, a Magyar Növekedési Tervhez, a Széll Kálmán Tervhez, a Nemzeti Reformprogramhoz és a Külgazdasági Stratégiához, a Wekerle Tervhez és egyéb más kormányzati tervdokumentumokhoz igazodnak. A Hivatal SZMSZ szerinti átfogó feladatai a következők:
- Nemzetgazdasági, területi tervezési és fejlesztési, tervezés-koordinációs, monitoring és értékelési háttérintézeti feladatok ellátása; egyes nemzetgazdasági és a különböző területi szinteken készülő tervek stratégiai összehangolása, elemzése.
- Gazdaságstratégiai és makrogazdasági elemzési, modellezési, hatásvizsgálati és értékelési feladatok ellátása; makrogazdasági stratégiai elemzések, tervezési feladatok megalapozása és központi módszertani anyagok előkészítése; nemzetközi és hazai trendkutatási, elemzési, modellezési feladatok ellátása, nemzetközi makrogazdasági előrejelzési és jövőkutatási projekt-feladatok ellátása
- A területi tervezés, értékelés és kutatás terén nemzetközi szakmai hálózatok kontaktponti feladatai; a területi és gazdasági tervezés, fejlesztés, elemzés és kutatás terén rendszeres vagy projektek keretében zajló nemzetközi szakmai együttműködések megvalósítása; a területi tervek módszertani ajánlásainak előkészítése, kapcsolódó szakmai rendszerek kialakítása és működtetése
- Kiemelt tervezési, stratégiai elemzési, értékelési és monitoring- feladatok ellátása; egyes kiemelt témakörök fejlesztési projektjeinek és programjainak előkészítése, valamint végrehajtásuk szakmai menedzselése.
AZ NTH LEGFONTOSABB FELADATAI 2012—2014 KÖZÖTT
A Nemzetgazdasági Tervezési Hivatal szakmai munkájában mindenekelőtt a nemzeti gyarapodásra és megújulásra, a tudatos és stratégiailag vezérelt fenntartható magyar gazdasági növekedés és fejlesztés tervezési és elemzési támogatására kíván fókuszálni.
1. Az NTH elsődleges feladata a nemzetstratégiai, a gazdaságfejlesztési és területfejlesztési tervezés koordinációja és támogatása, illetve e feladatok hatékonyságának javítása. (Pl. szakmai, módszertani, szabályozási támogatás, minőségbiztosítás, tervkataszteri feladatok). Az NTH 2012-ben többek között a következő tervezési dokumentumok készítésében vett, vagy vesz részt közvetve vagy közvetlenül:
1.1. Magyar Növekedési Terv (MNT)
1.2. Széll Kálmán Terv 2.0 (pénzügy-politikai tervezési részlegen keresztül)
1.3. A keleti nyitás részeként: Kínai—Magyar Stratégia, Koreai—Magyar Stratégia, Latin-Amerikai Stratégia
1.4. A „középső égtáj” megerősítésének részeként: erdélyi magyar Mikó Imre Terv (EMIT), V4+2-es térség tervezésének támogatása
1.5. Nemzeti Turizmusfejlesztési Koncepció (NTK)
1.6. Iparstratégiák készítésének a támogatása
valamint további egyéb nemzetgazdasági vonatkozású tervdokumentumok készítésében való részvétel.
2. A Hivatal aktuális kiemelt feladata a 2014—2020 közötti uniós költségvetési és fejlesztési időszak átfogó stratégiai, tervezési és értékelési munkáiban való közreműködés. (Az időszak kormányzati együttműködésen alapuló tervezési-fejlesztési intézmény- és eljárásrendszere jelenleg formálódik, ebben a Hivatal fontos szerepet kíván betölteni.). Az előzőekből fakadóan az NTH — az érintett társszervekkel szorosan együttműködve — kiemelt feladatának tekinti a 2014-től 2020-ig tartó új, uniós költségvetési és fejlesztési ciklusra való magyar nemzeti stratégiai felkészülést. A magyar kormányzat tervdokumentumaival (Új Széchenyi Terv, Magyar Növekedési Terv stb.) és az Európai Unió EU2020 stratégiájában foglalt irányelvekkel és rendelettervezetekkel összhangban meghatározza azokat a kiemelt nemzeti fejlesztési területeket, programokat és nemzetgazdasági húzóágazatokat, amelyekre az új magyar fejlesztési-támogatási programok épülhetnek.
A 2014—2020-as új, uniós költségvetési és fejlesztési ciklusra való magyar nemzeti stratégiai felkészülés, a tervezési folyamatok megalapozása és a tervezőmunka elindítása részeként kiemelt feladatok:
2.1. Az Országos Területfejlesztési Koncepció (OTK) és az Országos Fejlesztéspolitikai Koncepció (OFK)megújítása, a 2014—20-as tervezéseknek is irányt és keretet adva
2.2. A 2014—2020-as Partnerségi Megállapodás előkészítésének támogatása
2.3. A 2014—2020-as megyei és térségi tervezés elindításának szakmai támogatása
2.4. Részvétel az ETE 2014—2020-as tervezési-programozási, előkészítési feladataiban — a 2014—2020-as Európai Területi Együttműködési határon átnyúló programok tervezésében a magyar gazdaságfejlesztési célok és irányok érvényesítése
2.5. A 2014—2020-as új Magyar Innovatív Gazdasági Növekedési OP tervezési-programozási feladatainak támogatása — ennek részeként egyes kiemelt gazdaságfejlesztési kulcsterületek 2014—2020-as fejlesztését célzó nemzeti programok előkészítésének szakmai koordinációja és szakmai menedzselése.
3. Az NTH a hazánkat érintő, a Kormány és a Nemzetgazdasági Minisztérium által meghozott döntéseket átfogóan megalapozónemzetgazdasági kutató, reálgazdasági és külgazdasági elemző, tanácsadó, megfelelő tudás bázissal rendelkező döntés-előkészítő intézet kíván lenni – kormányzati gazdaságelemzési és tervezési tudásközpont („think-tank”):
3.1. Reálgazdasági és külgazdasági elemző, tanácsadói feladatok ellátása, trendkutatás
3.2. Gazdasági adatszolgáltatási és vezetői információs feladatok, a közép-európai és keleti nyitáshoz kapcsolódó gazdasági és stratégiai kapcsolatok megalapozásának elemzési, adatszolgáltatási támogatása
3.3. Nemzetközi intézményi kapcsolatok kialakítása révén a kiemelt nemzeti és gazdaságkormányzati feladatok ellátásával kapcsolatos döntés-előkészítési feladatok elvégzése, támogatása
4. Egyéb, a 2012-es év során jelentkező további szakmai, tanácsadói, döntés-előkészítő, illetve szakmai kommunikációs feladatok ellátása, így kiemelten:
4.1. egyes szakmai folyóiratok (pl. Falu Város Régió; Területfejlesztési Füzetek) kiadása
4.2. az ESPON nemzetközi területi tervezési és kutatási hálózat hazai kontaktponti feladatainak ellátása
4.3. részvétel egyes jogszabályok (pl. Turizmus Törvény, Szabad Vállalkozási Zónák) szakmai és stratégiai megalapozásában, hatásvizsgálatában
4.4. nemzetközi projektfeladatok menedzsmentje (pl. EURUFU, CLUSTRAT, ESPON)
4.5. további szakmai feladatok.
A HIVATAL KIEMELT KÖZPONTI SZERVEZETI EGYSÉGEI ÉS SZAKMAI FŐOSZTÁLYAI
A Hivatal központi irányító és kiszolgáló szervei a következők:
1.Elnöki Kabinet és Koordinációs Titkárság
2. Jogi, Gazdálkodási és Kommunikációs Főosztály
3. Biztonsági és Üzemeltetési Osztály
4. Belső Ellenőr
A Hivatal kiemelt szakmai főosztályai a következők:
1. Stratégiai és Területi Tervező és Értékelő Főosztály
2. Gazdaságpolitikai Elemző és Tervező Főosztály
3. Kiemelt, Hálózati és Helyi Gazdaságfejlesztési Főosztály
4. Modellezési, Előrejelzési, Jövőkutatási és Pénzügyi Elemzési Főosztály
5. MID OFFICE — Gazdasági Információ-szolgáltatási és Tudás-menedzsment Főosztály.
A Nemzetgazdasági Tervezési Hivatal eredményeiről, szakmai híreinkről, publikus és letölthető anyagainkról, terveinkről, és eseményeinkről honlapunkon a jövőben folyamatosan tájékoztatjuk Önöket!
Forrás: nth.gov.hu

