Hírek

Egy vállalat igenis lehet fenntartható, miközben számít a profit is

Második alkalommal rendezték meg a fenntartható és társadalmilag érzékeny kis- és középvállalkozások számára azt a mentorprogramot, ami a cégeket a nagyvállalatokkal és a civil szervezetekkel hozza össze a hosszú távú együttműködés reményében. A győztes pezsgőtablettával váltaná ki a háztartások tisztítószereit, de a legjobbak között akad olyan vállalkozás, ami az ápolóhiányra keresi megoldást vagy a nők karrierváltásának lehetőségeit és történeteit járja körbe. Az év végével lezárul a program, de hamarosan újra lehet jelentkezni.

A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara régóta nyitott a társadalmi hasznossággal bíró vállalkozási formák felé, és olyan együttműködések kiépítésére is törekszik, ahol a non- és forprofit szervezetek kooperációját támogathatja. Miközben egyre nagyobb elvárás az üzleti szereplőktől a fenntartható és felelős működés gyakorlati megvalósítása, a kisebb vállalkozások a társadalmilag hasznos működés terén kevesebb tapasztalattal rendelkeznek. Éppen ez a gondolat hívta életre a Bridge to Benefits Mesterkurzust, amely a felelős vállalkozások képzési programjára koncentrál.

„Szemléletformáló programunk a kisvállalkozásokat szeretné segíteni abban, hogy a társadalmi és környezeti hasznosság szempontjait integrálják a mindennapi üzleti működésükbe. Ehhez nagyvállalati, önkormányzati és civil mentorok közreműködésével biztosítunk nekik támogatást egy innovatív tudásmegosztási folyamaton keresztül” – mondta Harsányi Mónika, a programot koordináló BKIK Projektmenedzsment Irodájának vezetője. A program ötlete akkor született, amikor 2020-ban egyik nemzetközi projektjükben fókuszba került a nonprofit, a forprofit és a civil szféra összekapcsolása, szervezeti együttműködések fejlesztése révén. Azt látták ugyanis, hogy nagyvállalati oldalról a CSR, a fenntarthatósági, illetve a civil-vállalati együttműködések terén rengeteg kiváló példa létezik Magyarországon – amelyek akár többek egyoldalú adományozásnál –, ugyanakkor a kis- és középvállalkozásoknak kevesebb tapasztalatuk van ezen a téren. Nekik tehát érdemes lenne megmutatni, hogy a környezeti és társadalmi hasznosságra való törekvés vagy az alapján való működés nem ellentétes a forprofit irányokkal. Lehet úgy is egy vállalkozás profitorientált, hogy mindeközben fenntartható is – mondta el Harsányi Mónika.

Együtt gondolkodni a nagyokkal

 

A vállalkozások nyílt pályázati felhívásban juthattak be az idén tavasszal elindult Bridge to Benefits Mesterkurzus hathetes képzésére. „A programba egy konkrét fenntarthatósági ötlettel lehetett pályázni. A jelentkezők közül minden esetben igyekszünk kiszűrni a legagilisebbeket, hiszen a kiválasztott tíz-tizenöt vállalkozással hetekig rendkívül intenzíven dolgozunk együtt” – magyarázta a szakember.

A mesterkurzuson szó esik minden olyan témakörről, amelyek megismerése fontos a ,,jövőálló” vállalkozássá alakuláshoz, ezzel párhuzamosan a kkv-k minden modul után és között egyéni, illetve csoportos mentoring támogatással fejlesztik a projektjeiket, hogy aztán a kurzus hetedik, egyben záró alkalmán megméressék magukat a nagyvállalati és civilszervezeti mentorokból álló zsűri előtt. „A pitch elsődleges célja, hogy megmutassák a cégek, hogy ráálltak a fenntarthatósági vágányra. Ilyenkor prezentálják, milyen üzleti modellel lesznek jövőállóak, illetve bemutathatják, hogy a hosszú távon fenntartható működésükhöz miben kérnek támogatást, együttműködést” – magyarázta a szervező. „A program win-win helyzetekre törekszik, a nagyvállalatok is úgy jönnek ide, hogy tanuljanak a kkv-któl: megismerjék ennek a rendkívül sokszínű vállalkozói körnek a mindennapi kihívásait és céljaikat a fenntarthatóság terén. Az együtt gondolkodás a program sikerének kulcsa.”

A példaértékű együttműködés keretében megvalósult programhoz idén már 30 szervezet – köztük kiemelkedő hazai nagyvállalatok, civilszervezetek és önkormányzat - csatlakozott mentorként. Mindegyik mentor üzleti tevékenységében kiemelt faktor a fenntarthatóság és ennek való megfelelő üzleti működés. A program a megvalósítók oldalán is maga az együttműködés, hiszen a kamara a Civil Impact és Majoros Zsuzsanna társadalmi-vállalkozási szakértő közreműködésével tervezi és vitelezi ki jövőre immáron már harmadik felvonásban.

Az együttműködő nagyvállalatok, illetve civil szervezetek a nyertes kiválasztása mellett további felajánlást is tehetnek az általuk relevánsnak ítélt projektek megvalósításának segítésére is. Ennek megfelelően a Bridge to Benefits Mesterkurzuson részt vevő további vállalkozások is tárgyalhattak többek között mentori együttműködés, beszállítói kapcsolatok, befektetés, egyéb pénzügyi és nem pénzügyi eszközök és kapcsolati tőke mozgósítása kapcsán is.

Inspiráló vállalkozások a fenntarthatóság és a társadalmi felelősségvállalás jegyében

A mesterkurzus végén, a pitch után a nagyvállalati mentorok szavazatai alapján hirdetnek nyertest. Ebben az évben az első három legjobban értékelt projekt kapott támogatást a kamarától: projektenként ezer euró értékben készíthettek el egy-egy animációs promóciós videót, amelyre egy egyhónapos social média kampány épült.

Az idei első helyezett, a műanyagszennyezés csökkentéséért dolgozó EcoHills projektjét az év végéig inkubálják a szervezők.  A projekt Uzoni Dávid és Chrobák Adrián nevéhez fűződik, akik a Cleanspire nevű, pezsgőtabletta alapú tisztítószerekkel szeretnék megoldani, hogy ne kelljen kompromisszumot kötni a hatékony takarítás és a fenntarthatóság között. Ígéretük szerint termékükkel műanyagmentesen, ugyanakkor a megszokott módon és hatékonysággal takaríthatunk.

A cikk teljes egészében itt olvasható: https://hvg.hu/brandcontent/20221117_Egy_vallalat_igenis_lehet_fenntarthato_mikozben_szamit_a_profit_is

Közösség