Hírek

CarSharing: Hippi módszer a közösségi közlekedésben

A közös autó környezetbarát megoldás, és ma már Magyarországon is megtalálható. A car sharing hagyományai fél évszázadra nyúlnak vissza, mégis a mai napig innovatív szektornak számít. A közösségi kocsi, a hippi korszak kommunális transzporterei ihlette rendszer, amikor még az első kerekek alatt kitapintható volt a slusszkulcs és a használati füzet, az itthon nemrég bevezetett közösségi bringabérléshez hasonlatos. Európában már robbant, Budapesten idén ősszel indult el a közösségi autózás.

Budapesten kétmillió lakosra hatszázezer autó jut, miközben a belvárosban élők számára, a legtöbb esetben, egyáltalán nem is lenne szükség saját autóra. A közösségi autózást (car sharing) a gyalogos, biciklis és tömeges közlekedés mellett, azok kiegészítőjeként kell értelmeznünk.

A közösségi autózás alapgondolata az, hogy a nagyvárosokban – bizonyos futásteljesítmény alatt – a legtöbbször nem éri meg, vagy teljesen felesleges saját autó fenntartása. A CarSharing rendszer lehetővé teszi, hogy a városban élők a saját tulajdonú négykerekű fenntartása helyett az adott város különböző pontjain elhelyezett, internetes foglalás után könnyedén és gyorsan elérhető járműveket használják. Az ily módon használt egyetlen közösségi autó akár tíz normál autót is kiválthat, jelentősen csökkentve ezzel a négykerekűek okozta környezeti károkat, a káros anyag kibocsátást is, így nem csoda, hogy a zöldek kiemelt lehetőségként, a rendszer kitalálói pedig egyenesen a közösségi közlekedés részeként definiálják.  A car sharingre átálláshoz teljes szemléletváltás szükséges, amelyben fontos szerep jut az autóhasználat optimalizálásának, a saját tulajdonú jármű okozta birtoklási vágy elengedésének.

Máshol már működik, nálunk most indult

A car sharing Svájcban közel fél évszázados hagyományokra tekinthet vissza – a közösségi kocsi a hippi korszak kommunális transzporterei ihlette rendszer, mikor még az első kerekek alatt volt megtalálható a slusszkulcs és a használati füzet. Az elmúlt évtizedben világszerte, robbanásszerűen terjedt el a rendszer, Európában főként a 2008-ban elinduló, unió által is támogatott, Momo program segítette a modell elterjedését, a felhasználók számának gyors felfutását. A program 600 ezer parkolóhely felszabadítását tűzte ki célul, és 2011-ben sikeresen zárult.

Itthon közel két éves előkészítés előzte meg a szolgáltatás őszi beindítását, pedig a három magyar magánszemély tulajdonában álló cég már több mint tizennégy éve foglalkozik autók bérbeadásával, szervizzel és flottakezeléssel. A CarSharing-foglalást egy 0-24 órás call centeren keresztül bonyolíthatják az ügyfelek, induláskor ötven autó állt a rendelkezésükre. Elsősorban céges ügyfelekről beszélünk, egyelőre ők a komolyabb érdeklődők. A CarSharing azon belvárosi autósok számára jelenthet megtakarítást, akik 10-12 ezer kilométernél kevesebbet vezetnek egy évben, mégis rendszeres autóhasználatra van szükségük.

A car sharing felfutásában döntő szerepet játszhat a jövőben az önkormányzat és az állam által kialakított jogszabályi helyzet, támogatás. Amennyiben a közösségi autózásra mint a tömegközlekedés egyik elemére tekintünk, akkor teljesen érthető a közösségi autók számára igényelt buszsávhasználat és lobbizás az ingyenes parkolásért. A rendszer elterjedésében még nagyobb áttörést jelenthet az esetlegesen bevezetendő dugódíj, amennyiben az nem vonatkozna a belvárosban közlekedő közös használatú autókra.

Teljes cikk: hvg.hu

2012 óta futó FP7-es projektünk az ELMOs (Electromobility Soultions for Cities and Regions – Elektromos mobilitáson alapuló megoldások városok és régiók számára) egyik fő célkitűzése, hogy csökkentse a városi és vidéki területek közlekedésből – főként a közúti gépjármű közlekedésből – származó légszennyezettségét úgy, hogy az elektromos járművek (PEDELEC-től az elektromos autókon át az elektromos buszokig) terjedését és ezzel napi használatát támogatja.

Az ELMOs projektből a Pannon Novum 2 akció megvalósítását tűzte ki célul: elektromos mobilitás népszerűsítését szolgáló események szervezését a NYD-i régióban és a helyi önkormányzatok elektromos mobilitás stratégiájának és kapcsolódó akcióterveinek kidolgozását. Mindkettő esetben nemzetközi projekt együttműködés lehetőségét keressük.

A Pannon Novumnak ez már a harmadik nemzetközi elektromos mobilitás projektje (PROSESC és REZIPE mellett). Az évek során megismert közel 100 – elsősorban nyugat-európai - e-mobilty projekt tapasztalatai rendelkezésére állnak jelenlegi és jövőbeni partnereinknek. Célunk, hogy magánszemélyek, önkormányzatok, intézmények és cégek is megismerjék az elektromos mobilitás adaptálásának lehetőségeit, elkerülve azokat a buktatókat, amelyek a korábbi pilotok során egyes projektpartnereinknél bekövetkeztek. Mai magyar körülmények között is van értelme akár már egy pár száz fős település esetében is az elektromos mobilitás megoldások adaptálására, melyhez előzetes konzultációt javaslunk a lehető legjobb műszaki és pénzügyi megoldás kidolgozásához.

Az elektromos járművek használata során ma már technikailag megvalósítható a kibocsátásmentes közlekedés, ha a járművek által felhasznált energiát megújuló energiaforrásokból fedezzük. Itt elsősorban nap- és szélerőművek jöhetnek szóba a háztartási méretű néhány kW teljesítmény napelem telepektől egészen a szélparkok több 10 MW-os teljesítményéig. Egy tisztán elektromos meghajtású jármű kezelése semmivel sem bonyolultabb egy belső égésű motorral szerelt járműhöz képest, működtetési és fenntartási költségei pedig jóval alacsonyabbak. 

A fenti hírhez kapcsolódóan elmondhatjuk, hogy az osztott járműhasználatnak nagyobb cégek, intézmények esetében már ma is megvan a bevett gyakorlata. Ugyanezt egymástól független használók esetében már nehezebb megvalósítani, az elosztott hozzáférés és az eltérő használati szokások miatt, azonban nagyobb városokban és kisebb településeken is megoldható kellő átgondoltság mellett. Az osztott használat a mai mobil okoseszközök segítségével rugalmasan menedzselhető a foglalástól a fizetésig.

Mindenképpen előny, a kevesebb parkolóhely szükséglet, az egy járműre eső jobb kihasználtság, a használók esetében pedig a jármű „birtoklásával” együttjáró költségek a töredékük a vásárlás-fenntartás normál esetben felmerülő költségeihez képest. Az osztott használat már könnyebben lehetővé teszi elektromos járművek használatát is: a helyi és kisebb távolságok esetén a helyközi közlekedésben is lehet szerepük az elektromos járműveknek. Intermodális csomópontokhoz kapcsolódóan a tömegközlekedés rugalmasságát is jelentősen tudja növelni egy-egy osztott rendszer.

2014-ben várhatóak olyan pályázati kiírások, amelyek lehetővé teszik megújuló energiaforrások kiaknázását – a támogatás mértékétől függően – közepes vagy rövid időtáv mellett. Az így termelt környezetbarát energia pedig fenntartások nélkül felhasználható az elektromos járműveink üzemeltetésére.

Ha kedvet kapott az elektromos közlekedésre való áttéréshez, keresse Angster Tamás kollégánkat (tamas.angster (kukac) pannonnovum (pont) hu; mobil: 30/718-0316), aki örömmel tájékoztatja a lehetőségekről!

 

                

 

 

 

 

Közösség