Hírek

Autósokat érintő kedvezmények - körvonalazódik a program

Számos országban jelentős támogatással forgalmazzák a tisztán elektromos, illetve a tölthető hibrid járműveket. A kormány által vázolt Jedlik Ányos program üzenet arról, hogy a környezettudatos autózást pártolják.

Ezt mondta a Kossuth Rádiónak a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének ügyvezető elnöke. A nagyobb nyugati fővárosokban egyáltalán nem tűnik futurisztikusnak az elektromos járművek jelenléte, és az infrastruktúra is kiépülőben van – hívta fel a figyelmet Erdélyi Péter. Hozzátette: a kis szériaszám miatt ezek az autók önmagukban még költségesek, de épp ezért létezik a támogatásuk. Az Európai Unió azt tűzte ki célul, hogy a 2020-as évek közepére 5 millió elektromos autó fusson az utakon – tette hozzá.

Magyarország az elektromos autók vásárlása és üzemeltetése, továbbá a kapcsolódó töltőinfrastruktúra területén nagyon le van maradva, de azért apró támogatások már nálunk is léteznek, ilyen például a regisztrációsadó-mentesség, illetve hogy az önkormányzatok parkolásidíj-mentességet adhatnak ezekre a járművekre – folytatta. Egyensúlyt kell teremteni az infrastruktúra, a beszerzés és az üzemeltetés területén, hogy egyáltalán valakinek kedve legyen elektromos autót vásárolni – foglalta össze Erdélyi Péter rámutatva arra is, hogy az infrastruktúra kiépítése a beruházások révén munkahelyeket teremthet, másrészt a lokális környezetvédelmi hatás sem elhanyagolható, „helyben ugyanis nincs kibocsátás”.

Egy hagyományos gépkocsihoz hasonló tulajdonságú elektromos autó – ugyanazzal a karosszériával – legalább 2-szeres szorzó a vásárlásnál – mondta ugyancsak a 180 percben Várkonyi Gábor autópiaci szakértő. Hozzátette: léteznek a tisztán elektromos hajtású járművek, de egyre nagyobb számban terjednek el a hétköznapi autók elektromos változatai. Ezek hatótávban és teljesítményben még közel sem veszik fel a versenyt hagyományos társaikkal – jegyezte meg utalva arra is, hogy a nálunk fejlettebb országokban sem feltétlenül érdeklődnek még a gazdagabb vásárlók sem az elektromos autók iránt, mert „még a kivárás fázisában vagyunk”. Egy-két kivétel azért akad, Norvégiában például „elképesztő módon” támogatják az elektromos autókat, ott ugyanis a hagyományos autókra kivetett „brutális mértékű adókat nem kell kifizetni elektromos autók esetében – mondta el.

Német példa

A kormánynak fel kell készülnie, és ki kell alakítania azokat a struktúrákat és támogatási formákat, amelyek révén előnyt szerezhet egy nemzetgazdaság, ha innovációs ugrás várható a világban - jelentette ki az M1 Ma reggel című műsorában a gazdaságszabályozásért felelős államtitkár. Szatmáry Kristóf kifejtette: számításaik szerint a járműipart az elektromobilitás forradalmasíthatja, hiszen rohamosan terjednek Nyugat-Európában az elektromos autók. Erre szeretnénk felkészülni, hogy jó pozícióban legyünk, ha bekövetkezik ez az ugrás - hangsúlyozta. Az államtitkár szerint ahhoz, hogy a terv sikeres legyen, megfelelő infrastruktúra kiépítésére van szükség, ennek hiányában ugyanis elképzelhetetlen a dinamikus fejlődés. Emellett olyan cégeket kell Magyarországra csábítani, amelyek hasonló jövőben gondolkodnak - jegyezte meg. Kérdésre válaszolva Szatmáry Kristóf kifejtette: a fejlődést jól szemlélteti, hogy Németországban és Franciaországban három év alatt húszszorosára nőtt az elektromos autók száma. Ha ez a dinamika fennmarad, akkor akár 10 éven belül a járművek többsége hibrid vagy teljesen elektromos lesz - mondta a gazdaságszabályozásért felelős államtitkár a Ma reggelben.

Kövesdi Zoltán, az ELMŰ-ÉMÁSZ társaságcsoport igazgatóságának korábban kijelentette: a magánszemélyek eddig is ingyen használhatták a töltő oszlopaikat és ez így lesz az év végéig. Jelenleg 20 nyilvános töltőjük üzemel Budapesten, 14 további pedig bevásárlóközpontokban, illetve garázsokban található. A most átadott oszlop az Európai Unió Green eMotion projektjének keretében létesített újabb tíz nyilvános töltőállomás egyike.

Villanyos vízió: Jedlik-program

A kormány környezetvédelem iránti elkötelezettségének egyértelmű üzeneteként értékelik az autópiac szereplői a készülő Jedlik Ányos-programot, azonban az elektromos autók magyarországi elterjedésében a különféle kedvezmények és megfelelő töltőállomás-hálózat mellett meghatározónak tartják azt is, hogy milyen áron lehet e-autót, illetve hozzá áramot vásárolni. Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter nem rég jelentette be, hogy intézkedéscsomag készül az elektromos autók elterjedésének támogatására, amelynek keretében adókedvezményekkel, támogatásokkal, parkolási és közlekedési könnyítésekkel ösztönöznék a környezetbarát modellek használatát. A Nemzetgazdasági Minisztérium célja, hogy ehhez 2020-ig körülbelül 68 ezer töltőállomás is létrejöjjön.

Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) ügyvezető elnöke elmondta: nagyon fontos lépésnek tartják a program kidolgozását, amelyet ők maguk is szorgalmaztak. Emlékeztetett arra, hogy az MGE korábban már javaslatot tett ilyen támogatási rendszerre, és a készülő programhoz is szeretnék szakmai észrevételeiket hozzátenni. Az elnök reményét fejezte ki, hogy a program hatására lendületet vehet az e-autók kereskedelme és használata, rámutatott azonban arra, térhódításukat jelenleg még számos probléma nehezíti. Ezek egyike, hogy az elektromos autók ára a hagyományos üzemanyagot használó modellekhez képest magas, ugyanakkor használhatóságuk több szempontból is korlátozottabb. Ezért átgondolt kedvezményekre van szükség, amelyek kellően ösztönzőek a vevők számára.

Hasonlóképpen meghatározó az üzemanyagvételi infrastruktúra megteremtése, valamint az áram ára. E-autóból jelenleg 2-3 típushoz lehet hozzájutni Magyarországon, a kínálat véleménye szerint bővülni fog az ösztönző program hatására. Magyarországon és Európában elsőként az Opel jelentkezett a mindennapi használatra alkalmas, kiterjesztett hatótávolságú elektromos autóval, az Amperával. Az MTI-vel a cégnél közölték: üdvözölnek minden olyan kezdeményezést, amely elősegíti az elektromos autók elterjesztését. Rámutattak: a rendkívül környezetbarát, de ma még drága technológia térnyerése jelenleg nem lehetséges állami támogatás nélkül. Amperából Magyarországon eddig minimális darabszámban értékesítettek, ámbár egyik példánya éppen a környezetvédelmi államtitkárság szolgálati autójaként járja az utakat.

A legnagyobb magyarországi importőr cég, a Volkswagen csoport márkáit forgalmazó Porsche Hungaria szintén üdvözölte a kormány törekvését a környezetbarát motorizáció támogatására. A Volkswagen AG ugyan azon az állásponton van, hogy az e-autó mint tömegtermék ideje még nem jött el, de szintén rendelkeznek már hibrid-technológiával. A nyáron Magyarországra is megérkezik az e-Golf, majd az Audi3 e-tron - jelezték. Magyarországon 2010-ben adták át az első elektromos töltőállomást, azóta néhány tízes nagyságrendben nyíltak elektromos autók töltésére alkalmas állomások. Ezekből kilencet működtet az Elmű, amely így akart részt vállalni a környezetbarát közlekedés népszerűsítésében. Ezeknél a kutaknál 2014. végéig ingyen tankolhatnak az elektromos autók.

Boross Norbert, az Elmű-Émász csoport szóvivője szerint a kísérleti üzemben működő kutak tapasztalatai azt mutatják, hogy az ingyenes tankolás nem elég ösztönző az e-járművek érzékelhető szaporodásához. Amíg egy középkategóriás e-jármű ára 10 millió forint körül alakul, nem térülhet meg a tulajdonosa számára. Meghatározó tényezőnek nevezte az áram árát is. Rámutatott: még nem lehet tudni, hogyan alakítja a kormány a későbbiekben az áram mint üzemanyag árát, miután nem háztartási áramról van szó, és hogyan viszonyul majd ez a többi üzemanyaghoz, terheli-e például jövedéki adó. Boross Norbert jelezte: az Elmű az idén még kilenc töltőállomány nyitását tervezi, ezek kiépítése néhány százezer forinttól több millióig terjed. A kutak fizetőssé tételével a cégnek számlázási és tarifarendszert is ki kell alakítania - tette hozzá.

Az elektromos autók villanymotorral hajtott járművek, amelyeknek fő erényük, hogy szennyezőanyagot nem bocsátanak ki és csöndesek, emiatt a városi közlekedésre rendkívül alkalmasak. Az energiát az autók számára jellemzően újratölthető nikkel-fém hidrid vagy lítium-ion akkumulátorok biztosítják, amelyek viszonylag drágák. Ez az autó árában is megmutatkozik, amely akár 50-80 százalékkal is magasabb lehet, mint egy hasonló kategóriájú hagyományos üzemű járműé. További költséget jelent, hogy akkumulátorának élettartama 3-5 év, tehát cserélni kell.A jelenlegi e-modellek egy töltéssel átlagosan 100-200 kilométer megtételére képesek. Hátrányuk, hogy feltöltésük időigényes, a töltő típusától függően 1-8 óráig is eltarthat.

Forrás: RICHPOI


 

Közösség