Az innováció világából

Új térképek készülnek a robotautókhoz

Egy együttműködés keretében a TomTom készíti a digitális térképeket, míg a Bosch gondoskodik arról, hogy azok pontosak legyenek. A német konszern már most is résztérképeket használ a tesztutak során a helyi A81-es és az egyesült államokbeli Interstate I280 autópályán. "Kizárólag rendkívül pontos térképekkel lehet majd automatizáltan haladni 2020-tól az autópályákon" - nyilatkozta dr. Dirk Hoheisel, a Bosch ügyvezetője. "2015 végéig új, rendkívül precíz térképeket akarunk készíteni a német autópályákról és autópályaszerű utakról" - emelte ki Jan Maarten de Vries, a TomTom illetékes alelnöke. A menedzser hozzátette, hogy a munka végeztével jöhetnek Európa és Észak-Amerika további útjai.

Az automatizált vezetéshez használható térképek két fontos dologban különböznek a mai navigációs készülékekhez készített társaiktól. Egyrészt nem méter-, hanem deciméter-pontosságúak, másrészt több rétegből állnak. Az első az alap navigációs réteg, amelyen keresztül - az érintetendő utcák figyelembevételével - kiszámítható az A pontból B pontba való útvonal. Az úgynevezett lokalizációs réteg esetében az automatizált jármű kiszámítja a pontos pozícióját. Ehhez összehasonlítja a különböző tárgyakkal kapcsolatos információkat, amelyeket a környezeti szenzoroktól kap meg, így meghatározhatja az objektumokhoz viszonyított helyzetét. A tervezési réteg már tartalmazza a közlekedési sávokkal kapcsolatos jelöléseket, a közlekedési táblákat, a sebességkorlátozásokat, a kanyarok jellemzőit és az utak meredekségét. A tervezési réteg segítségével a robotautó többek között azt döntheti el, hogy mikor váltson sávot.

A biztonság és a kényelem szempontjából rendkívül fontos, hogy a térképek pontosak és naprakészek legyenek, tartalmazzák a dugókkal, a balesetekkel, a forgalomkorlátozásokkal és az útépítésekkel kapcsolatos információkat. Csak ezek tükrében lehet a legjobb utazási stratégiát kiválasztani. A Bosch és a TomTom mellett a Nokia Here is nagy felbontású térképeket kínál bizonyos németországi, franciaországi, japán és egyesült államokbeli útszakaszokon. Az érintett utakról a különleges járművek a LiDAR technológia segítségével 10-20 centiméteres felbontású térképeket készítenek. 

Egy másik projekt, a Valet Charge (V-Charge) fő célja a parkolóhelyek keresésének és az elektromos autók feltöltésének automatizálása. Az elképzelések alapján a vezetőnek lehetősége lesz arra, hogy egy bizonyos parkolóház előtt megálljon, kiszálljon a gépkocsijából, majd kapcsolatot hozzon létre vele egy okostelefonos alkalmazás segítségével. Az innentől kezdve teljesen automatikusan cselekvő jármű hozzáférhet egy digitális térképhez és önállóan elnavigál a legközelebbi szabad parkolóhelyig. Amennyiben egy elektromos autóról van szó, akkor a rendszer először egy feltöltőhelyet keres.

A folyamat során a gépkocsiba integrált kamerák és az ultrahullámú szenzorok felismerik a gyalogosokat, a kerékpárosokat és a többi járművet. Amikor a vezető visszatér a parkolóház elé, akkor az a V-Charge alkalmazás kihívja az illető pozíciójába az autót, így a vezetőnek nem kell belépnie a parkolóház területére.

A megoldás előnye, hogy a parkolóházakat semmilyen kiegészítő rendszerrel nem kell felszerelni és a már meglévő szenzor- és kameratechnológiák felhasználásával megvalósítható, a legtöbb technológia ugyanis már most is jelen van a sorozatban gyártott modellekben. A tesztelési célokra használt Volkswagen e-Golf gépkocsiba a Car2X-technológiát, négy nagy látószögű és kettő 3D-kamerát, valamint 12 ultrahullámú szenzort építettek be. A Car2X gondoskodik a jármű és az infrastruktúra közötti kommunikációról, illetve a környezet feltérképezéséről. Minden gyalogos, autó és akadály automatikusan azonosításra kerül, de a rendszer felismeri a szabad parkolóhelyeket is. Végül az összes információ egyetlen nagy valós idejű képpé áll össze.

A V-Charge már most is működőképes és megbízhatóan működik. A projektben a Volkswagen mellett a Zürichi Műszaki Főiskola két laboratóriuma, az Oxfordi Egyetem, az Universita degli Studi di Parma, a Braunschweigi Műszaki Egyetem és a Robert Bosch GmbH vesz részt. 

A fejlesztés már csak azért is indokolt, mert az IFUA Horváth & Partners nemzetközi tanácsadó cég szerint rohamosan csökken az elektromos autók ára Németországban. Míg 2010-ben a villanyautók még kétszer annyiba kerültek, mint a belsőégésű motorral működők, tavaly viszont átlagosan már csak 45 százalékkal kellett többet fizetni egy elektromos meghajtású kocsiért, mint egy hagyományosért. Az előző évhez képest csaknem 25 százalékot estek a villanyautó-árak, míg 2013-ban még csak 20 százalékos volt az árcsökkenés 2012-höz képest, ha ez a gyorsuló ütem a továbbiakban is megmarad akkor 2020-ra az elektromos autók felára 10 százalék alá zsugorodik.

A nemzetközi tanácsadó cég kiemelte, hogy a német utakon 2014 végén 26 ezer elektromos személyautó futott, ami közel 80 százalékos bővülés az előző évhez képest. Arra is felhívták a figyelmet, hogy amennyiben az elmúlt három évben tapasztalható trend folytatódik, a villanyautók száma 2020-ra elérheti a 820 ezret, 2021-re pedig az egymilliót, vagyis azt a számot, amelyet a berlini kormány eredetileg 2020-ra tűzött ki célként. Az összes kocsihoz viszonyítva azonban ez csupán a jelenlegi járműállomány hozzávetőleg másfél százaléka - tették hozzá.

Forrás: sg




LEGOLVASOTTABB HÍREKarrow


PROJEKTEK arrow

ECOS4IN
2019.05.24.

INNOGROW
2019.05.24.

SKILLS+
2019.05.24.

SYMBI
2019.05.24.

E-CONOMY
2018.11.30.

femcoop PLUS
2016.10.16.