Magyar startupok törnének be a kenyai piacra

Cimkék: 

Két magyar startup is elégedetten tért haza Kenyából, miután a Magyar Nemzeti Kereskedőház (MNKH) InnoTrade programja révén néhány napot töltöttek az afrikai országban.

A KenHub Projekt az InnoTrade keretein belül indult el 2017 őszén, új piaci lehetőségek kiaknázása céljából. Az MNKH közlése szerint a helyszíni üzletfejlesztés célja a magyar startupok kenyai piacra jutásának elősegítése.

Tavaly október végén a program keretében két startup – a Benchmarked és a Water & Soil – jutott el Kenyába, ahol helyi szakértők kísérték őket az előre egyeztetett programokra, B2B találkozókra.

A világpiacon jelenleg az afrikai kontinens fejlődik a leggyorsabban,

ami a legtöbb régióban 4-16 százalék közötti növekedést jelent éves szinten.

A külgazdasági attasékkal egyeztetve esett az MNKH választása Kenyára. Olyan tényezők mentén döntöttek, mint például

  • Kenya egykor angol gyarmat volt, emiatt az üzleti körökben mindenki jól beszél angolul;
  • kiemelten fontos szerep jut a technológiai fejlesztéseknek. Afrikában Nairobi mellett kiépítették a „Szilikon Szavanna” területet, amely a kaliforniai „Silicon Valley” jellegezettségeit ülteti át afrikai üzleti-technológiai lehetőségekké;
  • szeretik az európai termékeket és szolgáltatásokat, mert jó minőségűnek és megbízhatónak tarják;
  • folyamatosan nő a fizetőképes kereslet és az infrastrukturális körülmények is lassan megközelítik az európai szintet.

A KenHub célja a magyar cégek kenyai – majd a teljes kelet-afrikai – megjelenésének elősegítése, melynek köszönhetően egy közel 200 millió fős piac válik elérhetővé. Ebben segítségükre vannak helyi, azaz kenyai szakemberek, a külgazdasági attasé, valamint a Kereskedőház is szakmai támogatást nyújt az üzleti találkozók és kapcsolatok létrehozásához.

Játékokkal váltanák ki az önéletrajzokat

Ami merőben új volt, az az eltérő üzleti kultúra, ugyanis Kenyában sokkal fontosabb a személyes kapcsolat, a személyes jelenlét

– kezdte a Világgazdaságnak Szilágyi Dávid, a Benchmarked ügyvezetője. Nagyon sok olyan találkozója volt, amelyeket nem lehetett előre megszervezni. „Telefonáljon, ha a városban jár!” Emellett minden napra jutott „walk-in meetingjük” is, amikor előzetes egyeztetés nélkül sikerült döntéshozóval tárgyalni.

HR szoftverfejlesztésre és adatelemzésre specializálódott

cégük olyan kompetenciamérő játékokat fejleszt, amelyekkel a tömeges kiválasztásban segítik az ügyfeleiket.

A vállalkozásoknak így nem csak önéletrajzok alapján kell eldönteniük, hogy ki a legmegfelelőbb ember egy adott pozícióra. Ezek rövid, 10-15 perces játékok, amelyek után meg tudják mondani, hogy a jelentkezők sokaságából kik lesznek azok, akik hasonlóan viselkednek, oldanak meg problémát, vagy azonos kognitív képességekkel bírnak, mint jelenleg a cégnél dolgozó legjobban teljesítő alkalmazottak. A Benchmarked főként értékesítő, call center és elemző, tanácsadó jellegű pozíciókat céloz.

„Ez egy érdekes piac számunkra, mert az álláshirdetésekre jelentkezők száma szokatlanul magas” – mondta Szilágyi Dávid, hozzátéve, hogy Kenya egy 50 millió fős állam, amely kicsinek számít, de körülbelül 22 év az átlagéletkor, ráadásul évi 1 millióval nő a lakosság létszáma, ezek pedig számunkra kedvező piaci sajátosságok.

Magyar cég technológiája a mezőgazdasági vízfelhasználás csökkentésére

A Water&Soil elnevezésű startup organikus talajkondicionáló készítményével próbál betörni a kenyai piacra. A Water Retainer (VízŐr) lényege, hogy megőrzi a talajban a nedvességet, így öntözéses körülmények között akár 50 százalékkal tudják csökkenteni a szükséges vízfelhasználást. Öntözés nélküli körülmények között pedig – mivel ott marad a talajban a nedvesség – tovább bírják az aszályos időszakot a növények, amelyek ezt általában termésnövekedéssel hálálják meg – fogalmazott a Világgazdaságnak Vattay Richárd, a Water&Soil igazgatója.

Elmondása szerint a kenyai külgazdasági attasé, Mészáros Zsolt, valamint egy helyi szakértő segítségével olyan találkozókat szerveztek a cégnek, amelyeket három különböző síkra lehet lebontani:

  • állami hivatalok: ugyanis a magyar cég olyan mezőgazdasági termékkel kereskedik, amit számos országban regisztrálni kell;
  • állami intézmények: Kenyában van olyan hivatal, amely az állami erdősítésekkel foglalkozik – egy állami program szerint 7-ről 10 százalékra kell növelni az erdővel borított területeket;
  • magánvállalatok: olyan vállalkozások, amelyek forgalmazói lehetnek a magyar cég termékeinek.

Jó eredményeket értünk el, de azt tudni kell, hogy a termékünk esetében a piacra vezetési ciklus 3 év – mondta Vattay Richárd. Először ugyanis a potenciális disztribútor leteszteli, hogy a termék működik, majd jöhet a megállapodás a disztribúció feltételeiről. Ezt követően beállítanak demonstrációs területeket, ahol az ő partnereinek, vevőinek megmutatják az új terméket. „Kereskedelmi rendelést legkorábban a harmadik évben lehet látni” – tette hozzá. Elmondta, jelenleg már van olyan cég, amely a látogatásuk után megkezdte a termék tesztelését.

„A KenHub egy kifejezetten jó kezdeményezés, hiszen az üzleti partnereket és lehetőségeket a helyi sajátosságokat jól ismerő szakértők segítségével térképezhetjük fel. A szakmai munkát nekünk kell elvégezni, de az induláshoz ez elengedhetetlen, így aki elég rátermett, az el tud indulni ezen a pályán” – hangsúlyozta Vattay.

2018.02.08.