A körforgás sztárja

Cimkék: 

Otthonunk tele van felesleges, használaton kívüli cuccokkal. A körforgásos gazdaság új sztárja, a Stuffstr mobilalkalmazás ezek továbbadásának és újrafelhasználásának logisztikáját oldja meg. A gyártók pedig megtudják az app által generált adattömegből, hogy fogyasztóik meddig élvezik terméküket, és mikor válnak meg tőle.

Az angol stuff szó cuccot, anyagot, tárgyat, felszerelést jelent. A 2016 tavaszán indult Stuffstr célja, hogy ezek a cuccok ne a szemétlerakó telepeken végezzék, ha tulajdonosuk már megunta azokat, vagy ha valahol már feleslegessé váltak. A 2016-os davosi Világgazdasági Fórumon (WEF) a „The Circulars” digitális kategóriájában győztes app segít az embereknek kiárusítani, megjavítani, bérbe adni, adományozni vagy újrahasznosítani a felesleges dolgaikat, mindezt néhány érintéssel az okostelefonjukon.

Használati érték

A Stuffstr összehozza azt, aki megválna a cuccától és azokat, akik azt újrahasznosítanák vagy továbbhasználnák. Nem az eladás a cél, hanem az újrahasznosítás. Ezért nem a megunt áruk eBay-e a körforgásos gazdaságban, hanem az Ubere. Nem meglepő, hogy a Stuffstr társalapítója, John Atcheson autómegosztási cégeknél, a Flexcarnál és a Getaroundnál dolgozott korábban. Atcheson azt sem zárta ki, hogy a Stuffstr előbb-utóbb piaccá bővül, és az eladás opció is megjelenik, de egyelőre nem ezen a fejlődési vonalon van a hangsúly. Szerinte az app több mint digitális charityshop, abban jó, hogy megtalálja azokat, akik a legnagyobb hatékonysággal használhatják fel a már nem kívánt terméket s a legmagasabb használati értéket nyerhetik ki belőle. Amerikában jellemzően erős a speciális igények körül szerveződő termékfelvevő entitások jelenléte: a Cell Phones for Soldiers a szolgálatból visszatérő katonáknak szerez telefonokat; a Dress for Success alacsony jövedelmű nőknek kínál ruhákat és tanácsadást arról, hogyan öltözzenek üzletasszonyként; sok helyen pedig olyan programok működnek, amelyek az elhasznált bicikliket veszik be, újítják fel és találnak nekik új tulajdonost. A Stuffstr őket is összeköti az adományozókkal. Kezdésként 30 ezer helyszínt azonosítottak az Egyesült Államokban, ahol leadhatók a megunt holmik.

Az app felhasználóbarát, a júzereknek nem kell lefényképezniük minden egyes tárgyukat, hogy felvihessék e felületre. Az Amazonon történt vásárlások például benne vannak a rendszerben, mert az app és az e-kereskedelem óriása együttműködési megállapodást kötött. Így a rendszer tud minden fontosabb adatot a kidobásra ítélt termékről, ezeket sem kell bepötyögnie a felhasználónak. Ráadásul az Amazon minden új vásárlást is hozzáad az appon a „katalógusunkhoz”. Az egyéni „vásárlási előtörténetek” tehát kulcsfontosságú elemét alkotják a Stuffstr ökoszisztémájának, aminek hála a terméken túladó és az azt átvevő fél egyaránt rögtön tudja, milyen áruról van szó, nem kell a méretét vagy a súlyát méregetni.

Vásárlási adatok

A B Corp-ként, azaz a közjót szolgáló, társadalomjobbító társaságként bejegyzett cégként a Stuffstr tulajdonképpen egy adatplatform, ami összehozza az érdekelt feleket. Nemcsak azokat, akiknek már nem kell, vagy kell egy tárgy, hanem annak a gyártóját is. A márkák nagy része szinte teljesen a sötétben tapogatózik a fogyasztói szokásokat illetően. Nem tudják, mikor unják meg, dobják ki vevőik az árucikkeiket, miközben egyre többen tűzték zászlajukra a „nulla szemét” elvet, vagyis hogy mindent újrahasznosítanak: növelik a biológiai lebomló anyagok arányát a termékeikben és begyűjtik az elhasznált termékeket a vásárlóktól. Atcheson nem titkolt ambíciója, hogy a földkerekség összes gyártójával együttműködjön az appja. Eddig az Amazon mellett a North Face-szel és a H&M-mel kötött megállapodást.

A Stuffstr bevételi modellje háromszintű. Ha valaki elad vagy bérbe ad valamit, a tranzakció után díjat von, ha olyanhoz kerül a tárgy, aki azt megjavítja, felújítja, majd értékesíti, ő fizeti a jutalékot, és pénzt keres az aggregált adatokból is, amelyeket elad a big datára éhes márkáknak. Az app előtt álló legnagyobb kihívás, hogy elérje a fogyasztók körében a kritikus tömeget, és az e-kereskedelmet is teljesen lefedje. Szövetkeznie kell tehát az Amazon riválisaival is, ám ha mindez sikerül, akkor olyan sokat tud majd a Stuffstr a termékek vásárlás utáni életgörbéjéről, mint amennyit az Amazon a vásárlásról vagy az Uber a közlekedésről. És eljöhet végre a szeméttelepek hanyatlásának kora.

2017.07.04.