Hírek

Elektromos mobilitás a Nyugat-dunántúlon

A Pannon Novum Nyugat-dunántúli Regionális Innovációs Ügynökség – Elektromos közlekedési régió

A Pannon Novum Nyugat-dunántúli Regionális Innovációs Ügynökség – Elektromos közlekedési régió

REZIPE program - A zéró kibocsátású közlekedést ösztönzése

ELMO projekt – közös koncepció kidolgozása

 

Az elektromos autózás, motorozás, az e-mobilitás gondolata nem új keletű, hosszú évek óta foglalkoztatja a kutatókat, s a gyártó cégeket. A fosszilis energiahordozók mennyiségének rohamos csökkenése és a környezetvédelmi célok felértékelődése egyaránt katalizálja az alternatív meghajtású járművek tervezését és fejlesztését. Energetikai szakértők a következő két évtizedre már milliós nagyságrendűre becsülik az európai utakon futó elektromos autók számát, a robogókéról nem is beszélve.


Az e-mobilitás fejlesztése három irányban folyik. Ezek egyikeként a járművek meghajtásához a gyártók egyre újabb és újabb megoldásokat dolgoznak ki, nem elfeledve, hogy egy elektromos jármű akkor lesz igazán zöld, ha a meghajtásához szükséges áramot megújuló energiaforrásból lehet előállítani.

A fejlesztések során a felépítmények könnyebbé tétele is fontos célként jelenik meg, a kutatások harmadik csapásiránya pedig érthető módon az elektromos járművekkel kapcsolatos szolgáltatások kialakítására koncentrál, megfelelő színvonalú infrastruktúra, például e-töltőállomások nélkül ugyanis aligha elképzelhető a környezetbarát e-mobilitás szélesebb körű elterjedése. 

Magyar Dániel, a Pannon Novum Nyugat-dunántúli Regionális Innovációs Ügynökség ügyvezető igazgatója:

„Az akkumulátorok területén ugyan még nem történt meg a nagy áttörés, a kísérletek azonban rendkívül biztatóak. Az e-mobilitás elterjedésének egyelőre szintén gátat szab, hogy széles körben még nem elfogadott az elektromos járművek használata. Ebben egyrészt szerepet játszik, hogy sokan alapvetően idegenkednek az újdonságoktól, másrészt, hogy nem bíznak az új technológiában. Félnek, hogy elektromos járművük menet közben felmondja szolgálatot, s otthagyja őket, holott az úton futó járművek esetében már kipróbált, sokszorosan tesztelt technológiákról van szó.  A Pannon Novum Nyugat-dunántúli Innovációs Ügynökség a maga eszközeivel mindenképpen szeretne hozzájárulni az e-mobilitást övező félelmek eloszlatásában, már csak azért is, mert az ágazat fejlesztése számos innovációs eredménnyel kecsegtet. Az alábbiakban három olyan projektről adunk rövid leírást, amelyben máris részt vesz az Ügynökség, ennek előtte azonban néhány mondat arról a kezdeményezésről, amelyhez a forrásokat és az együttműködő partnereket is keressük és várjuk. Terveink szerint egy környezetvédelmi szempontból különösen fontos, illetve turisták által sűrűn

 

látogatott területen, valamelyik gyógyfürdő vagy nemzeti park környékén egy elektromos közlekedési kisrégiót alakítanánk ki. Bérleti díj ellenében rendelkezésre bocsátanánk az elektromos járműveket, s természetesen a működéshez szükséges infrastruktúrát (töltőállomásokat, szervizeket) is biztosítanánk.

A projekt előkészítése megkezdődött, s reményeink szerint pályázati forrás is lesz annak megvalósítására.”

Az alábbi három projekt már most jelentős eredményekkel kecsegtet az e-mobilitás elterjesztésében.

 

REZIPE

A nemzetközi REZIPE projekt célja olyan módszerek kidolgozása és bemutatása, amelyek a szén-dioxid, a nitrogén oxidok és a szállópor koncentrációt csökkentik a kibocsátás nélküli járművek városi közlekedésbe való bevezetésével. A zéró kibocsátású közlekedést ösztönzése érdekében a résztvevő partnerek felmérik a közép-európai helyzetet, valamint a jövőbeli lehetőségeket is számba veszik. A projekt keretén belül az elektromos járművek mellett a töltésükhöz szükséges megújuló energiaforrásokat is bemutatják.

A projekt keretében, 2011. tavaszán egy hordozható elektromos töltőállomást állítunk fel Győrben. Ezt az elektromos járművek tulajdonosai, közülük is legfőképpen a kerékpárosok használhatják majd.

 

ELEGION Projekt

Szlovén-Magyar Határonátnyúló Együttműködési Program 2007 – 2013

Magyarországi partnerek:

Pannon Novum Nyugat-dunántúli Regionális Innovációs Nonprofit Kft.

Zala Megyei Területfejlesztési Ügynökség Közhasznú Nonprofit. Kft.

 

A projekt célja közös határon átnyúló e-mobil régiók kialakítása, 15-15 töltőállomással Szlovéniában, illetve Magyarországon (Vas és Zala megye határ menti térségében).

A munka során két információs pont is kiépül, s két ellenőrző állomás a töltőállomások távvezérlésére.

A program az e-autók, e-mopedek és e-biciklik kölcsönzését is lehetővé teszi.

A partnerek közös PR kommunikációt folytatnak a program népszerűsítésére, több eszközzel hívják fel a figyelmet a fenntartható közlekedés fejlesztésének fontosságára.

 

Háttér

Magyarországon ma már kereskedelmi forgalomban is kapható alternatív energiával működő járművek széleskörű elterjedésének két igen jelentős korlát szab határt: a járművek ismerete és az infrastruktúrális háttér megléte. Ezen projekt jelentős előrelépést hozhat mindkét területen közvetlen és későbbi PR tevékenység közvetett hatásaival.

Európa és ezen belül is ezen térség fogékony és támogató az alternatív energia felhasználást támogató megoldásokra. Nemzetközi összehasonlításban is a legjelentősebb növekedést az alternatív két-kerekű járművek felhasználói számában egyhangúlag erre a területre jelzik kutató cégek.

A Vas és Zala megyei térségeket illetően a megújuló energiák használatára vonatkozó nyitottság kialakulására jelentős hatással volt Burgenland közelsége, a güssingi Megújuló Energiák Európai Központja, mely az egyik legjelentősebb európai kutatóközpont e területen. Számos közös európai és határon átnyúló projektben jelent meg e térségekben, mint partner – mely mind a lakosság körében, mind a gazdasági egységeknél és önkormányzati területen érezteti hatását.

A töltő állomások elhelyezése két, különböző típusú területre koncentrál.

Az egyik Bükfürdő és kistérsége, ahova az egészség turizmusra alapozva 2-3 töltőállomás kerülne.

 

A jelentős idegenforgalom közlekedése ma még leginkább a hagyományos járművekre korlátozódik, bár a helységen kerékpárbérlést biztosító és elektromos kisbusz szolgáltató cégek már működnek. Az infrastrukturális háttér rendelkezésre bocsátásával további lehetőségek nyílhatnak a környezetkímélő  közlekedési megoldások térhódítása előtt.

A töltő állomások a turisták által kiemelten látogatott helyeken (fürdő, buszpályaudvar) valósulnak meg. A töltőállomások és induló elektromos kerékpár/robogó flotta működtetése helyi partnerek közreműködésével valósulhat meg. 

A másik célterület az Őrség-Lenti vonalában elterülő, Hármas határ menti turisztikai és tájvédelmi terület. Itt 12-13 töltőállomás kialakítása szerepel a tervben.

A térségben az elmúlt 10-15 évben több turizmusfejlesztési projekt is megvalósult, s ez kedvezett a természetjáró turizmus fellendülésének. A térségben több mint száz vendégház működik. Nyugat-Dunántúl ezen kisrégiójában az alternatív, megújuló energiákhoz kapcsolódó megoldások irányába nagy az affinitás - mind a helyiek, mind az idegenforgalom által érkező közönség érzékeny a környezeti tényezőkre, a falvakban számos elektromos kerékpárral találkozhatunk már ma is.

A térségben elhelyezett elektromos töltő állomások több mint 150 km-es e-mobilitást támogató turista útvonalat hozhatnak létre, amely egyediségével tovább élénkíthetné a térség számára jelentős bevételi forrást biztosító turizmust, ugyanakkor hozzájárulna a természeti környezet megőrzéséhez.

A töltőállomások és induló elektromos kerékpár/robogó flotta működtetésére, fenntartására biztos partnerek lehetnek a helyi falusi vendéglátó egységek, civil szervezetek.

 

FP7 – ELMO projekt

Az FP7 a 7. Kutatási és Technológiafejlesztési Keretprogram (Seventh Framework Programme for    Research and Technological Development) nevének angol rövidítése. Az EU fő európai kutatásfinanszírozási eszköze, a 2007-től 2013-ig terjedő időszakban valósul meg.

Az ennek keretében indult ELMO projekt célja a fenntartható közlekedés biztosítása a városokban és régiókban elektromos mobilitási megoldásokon keresztül. A partnerek fontos törekevése az elektromos mobilitással kapcsolatos tudásáramlás segítése regionális és EU szinten egyaránt, illetve új, határon átnyúló üzleti modellek kialakítása és tesztelése.

Az elektromos mobilitás hatékony és minél gyorsabb alkalmazása nagyban függ a régiók infrastruktúrájától és a felhasználók szokásaitól és ezek megváltoztatásától illetve befolyásolhatóságától.

 

A projekt munka során szakértői kerekasztal beszélgetésekre és a nemzetközi hálózatok közreműködésével további szaktudás bevonására kerül sor.

A projektben egymáshoz földrajzilag kapcsolódó régiók információs, kommunikációs szakemberei, illetve a technológiai, az autóipari és a megújuló energia szektor szakemberei vesznek részt. A projekt konkrét eredményeként hathatós specializálódási koncepció születik, közös napirendi pontok és tervek készülnek a kutatás, a technológiai fejlesztés és innováció területén, e mellett közös képzési eszközök kidolgozására és hatékony disszeminációs tevékenységek alkalmazására is sor kerül.

 

Közösség